Kielitietoisuus käsityössä
- Koulutus ja tutkinnotPerusopetusOpetus ja ohjausOsaamisen arviointiKäsityö
Käsityössä kielitietoisuus tarkoittaa taitoa lukea, ymmärtää ja tulkita kuvia, symboleja ja ohjeita sekä tuottaa itse erilaisia dokumentoinnin tekstejä. Teksteissä on sekä aineen erityistä sanastoa että aineelle ominaista tapaa tarkastella ja tuottaa tietoa.
Kielitietoisuus ilmenee käsityön eri tavoitteissa sisäänrakennettuna. Tavoitteessa kaksi, neljä ja kuusi (T2, T4 ja T6) oppilaan tulee ilmaista käsityön termein omaan tuotteeseen tai teokseen liittyviä materiaaleja, työtapoja, tekniikoita ja työskentelyssä käytettäviä työvälineitä sekä kuvailla aiottua työprosessia, työjärjestystä ja lopputulosta.
Opettajan tulee huomioida opetuksessaan, että oppilaan kaikessa käsityöhön liittyvässä toiminnassa käytetään käsityön kieltä. Käsityön kieltä ei voi osata ellei sitä ole opetettu ja harjoiteltu oppituntien aikana aktiivisesti.
Kun opettaja suorittaa käsityön kokonaisarvioinnin kaikille yhteisen käsityön päättövaiheessa, tulee käsityöhön liittyvät tekstitaidot ja kielitietoisuus arvioitua.
Anna palautetta sivun sisällöstä alla olevan "Oliko tämä sivu hyödyllinen" -osion kautta.
- Pääset kirjaamaan omat huomiosi sivusta ? -peukun painamisen jälkeen.