TUVA-koulutuksen yhtenä tavoitteena on vahvistaa opiskelijan opiskelu-/tutkintokielen taitoja ja eri tiedonalojen tekstitaitoja sekä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja, jotta hänellä olisi riittävät edellytykset opiskeluun toisen asteen koulutuksessa. Kieltä ei kuitenkaan nähdä vain yhtenä oppimisen ulottuvuutena vaan sen tärkeimpänä voimavarana. Kielitietoisuus merkitseekin sitä, että kielen merkitys opetuksessa, oppimisessa ja oppilaitoksen toiminnassa tunnistetaan. TUVA-koulutuksessa se merkitsee myös kielitietoisen toimintakulttuurin vahvistamista ja kehittämistä.
Kielitietoisuus kytkeytyy kiinteästi monilukutaitoon, joka on TUVA-koulutuksen perusteissa yksi laaja-alaiseen osaamisen osa-alueista. Monilukutaidon kehittyminen merkitsee, sitä, että opiskelija kehittyy viestien tulkitsijana ja tuottajana sekä harjaantuu toimimaan erilaisten tekstien kanssa.
Eri koulutuksen osien opetuksessa kielitietoisuus tarkoittaa sellaisia työtapoja, jotka vahvistavat opiskelijoiden tietorakenteita, tukevat eri tiedonalojen käsitteiden oppimista ja sanavaraston laajentamista sekä erilaisten kielenkäyttötilanteiden ja tekstilajien erottamiskykyä.