Kielten opetuksessa oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu siihen, kuinka ja missä määrin oppilas on saavuttanut opiskelemiensa kielten oppimäärissä opetukselle asetetut tavoitteet. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjen opetuksen tavoitteiden ja opiskeltavien sisältöjen sekä oppilaan kielitaidon osaamisen tason kuvauksien eli kriteerien taustalla on Eurooppalainen viitekehys (2001) sekä sen pohjalta Opetushallituksessa laadittu Kehittyvän kielitaidon asteikko.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) on tehty muutoksia vuosina 2019-2024, ja alla mainitut perusteasiakirjat korvaavat osia vuoden 2014 perusteista.
- Vuosiluokkien 1-2 A1-kielen opetussuunnitelman perusteet (voimassa 1.1.2020 alkaen)
- Oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin luku 6 (voimassa 1.8.2020 alkaen)
- Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit (voimassa 1.8.2021 alkaen)
- 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerit (voimassa 1.8.2023 alkaen)
- B1-kielen opetussuunnitelman perusteet (voimassa 1.8.2024 alkaen)