Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Toisen kotimaisen kielen maamerkit
  3. Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotaso B2.1-B2.2
  1. Toisen kotimaisen kielen maamerkit

Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotaso B2.1-B2.2

Koulutus ja tutkinnot
Ammatillinen koulutus
Lukiokoulutus
Perusopetus
Arviointi ja todistukset
Toinen kotimainen kieli, suomi (finska)

Tällä sivulla

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit
  • Tehtävät ja tuotokset
  • Taitotaso B2.1 Itsenäisen kielitaidon perustaso
  • Taitotaso B2.2 Toimiva itsenäinen kielitaito
Jaa

Kirjallisen kielitaidon maamerkit

Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman yhtenä tavoitteena on kehittää ja päivittää toisen kotimaisen kielen tukimateriaalia, ja saattaa se kaikkien koulutusasteiden opettajien ja oppilaiden käytettäväksi. Osana ohjelman toimenpidettä 4 Opetushallitus on laatinut tukimateriaalin, joka konkretisoi oppilaalle ja opettajalle Kehittyvän kielitaidon asteikkoa (2014) ja sen taitotasoja. Kehittyvän kielitaidon asteikko liittyy toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten osaamisen arviointiin, ja se on osa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). 

Maamerkit on koottu perusopetuksen 9. luokkalaisten keväällä 2024 kirjoittamista teksteistä. Maamerkkien tavoitteena on auttaa opettajaa käyttämään Kehittyvän kielitaidon asteikkoa apuna oppilaan kirjallisen kielitaidon arvioinnissa. Oppilaalle maamerkit ovat apuna oman kirjallisen kielitaidon kehittämisessä. 

Kirjallisen kielitaidon maamerkit tukevat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) liittyvää toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten Kehittyvän kielitaidon asteikon käyttöä kieltenopetuksessa ja sen soveltamista opettajien arviointityössä. 

Oppilaiden kirjalliset tekstit arvioitiin käyttämällä Kehittyvän kielitaidon asteikkoa, joka on Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta laadittu suomalainen sovellus. Arvioijat sijoittivat tekstit Kehittyvän kielitaidon asteikon eri taitotasoille. Kunkin tekstin sijoittamisesta eri taitotasoille on annettu perustelu. 

Maamerkit soveltuvat kirjallisen kielitaidon arviointiin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Tekstien ja arviointien julkaisemiseen Opetushallituksen verkkosivuilla on saatu lupa oppilailta ja arvioijilta. Maamerkkien käyttöön muuhun kuin opetukseen tulee pyytää lupa Opetushallitukselta.  

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, ePerusteet
  • Kehittyvän kielitaidon asteikko, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
  • Eurooppalainen viitekehys: kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys, WSOY, 2003
  • Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment (CEFR), 2001
Takaisin ylös

Tehtävät ja tuotokset

Kirjallisen kielitaidon maamerkit on koottu keväällä 2024 A1-, A2- tai B1-ruotsia opiskelleiden 9. luokkalaisten kirjoittamista teksteistä. Oppilaat olivat neljästä eri koulusta. 

A1- ja A2-ruotsia ja B1-ruotsia opiskeleville oppilaille oli omat kirjoitustehtävänsä siinä muodossa kuin oppilaat saivat ne tehtäväkseen. 

Opettaja voi harjoitella Kehittyvän kielitaidon asteikon taitotasojen käyttöä kirjallisen kielitaidon arviointiin teettämällä kirjoitustehtävät omilla oppilaillaan ja vertaamalla oppilaiden kirjoittamia tekstejä maamerkkeihin. 

Oppilaiden kirjoittamat tekstit voivat olla osa oppilaan antamia näyttöjä lukuvuosi- tai päättöarviointia varten tehtävää summatiivista arviointia. 

Tehtävät

Kutsu - Olet järjestämässä synttäreitä ja haluat kutsua sinne myös ruotsinkielisen ystäväsi.

Poissaolo - Olet ollut pois ruotsin tunnilta. Kirjoita viesti opettajallesi.

Asunnonvaihto - Olette suunnitelleet asunnon vaihtoa ruotsalaisen perheen kanssa ja saaneet kaksi tarjousta. Toinen on maalla ja toinen kaupungissa. Kirjoita sähköpostiviesti asunnon omistajalle ja tiedustele seuraavia asioita:  

Matka - Voitit matkan Tukholmaan Svenska nu –verkoston kilpailussa. Kirjoita ruotsiksi blogiteksti matkastasi.   

Työhakemus - Haet kesätyöpaikkaa kahvilasta Ahvenanmaalla. Kirjoita kahvilan omistajalle ruotsiksi sähköpostiviesti.  

Tarkemmat kuvaukset tehtävistä löydät: 

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit, ruotsi
Takaisin ylös

Taitotaso B2.1 Itsenäisen kielitaidon perustaso

Taitotasokuvaus 

  • Oppilas pyrkii ilmaisemaan ajatuksiaan asianmukaisesti ja viestintäkumppania kunnioittaen ottaen huomioon erilaisten tilanteiden asettamat vaatimukset. 
  • Oppilas osaa ilmaista kohtuullisen selkeästi ja täsmällisesti itseään monista kokemuspiiriinsä liittyvistä asioista käyttäen monipuolisia rakenteita ja laajahkoa sanastoa, johon sisältyy myös idiomaattisia ja käsitteellisiä ilmauksia. Oppilas pystyy osallistumaan myös melko muodollisiin keskusteluihin ja hallitsee kohtalaisen laajan sanaston ja vaativiakin lauserakenteita. Ääntäminen on selkeää, sanojen pääpaino oikealla tavulla ja puhe sisältää joitakin kohdekielelle tyypillisiä intonaatiomalleja. 

Tehtävä

Oppilaan tuotos

Perustelu taitotasolle

Poissaolo

Godmorgon.   

Förlåt att jag inte var på lektionen, jag hade en viktig turnering som jag måste fara till.   

Turneringen gick bra och vi vann största delen av matcherna. Det var härligt att slippa och ha lite roligt på nya säsongen.    

Jag försöker att göra alla uppgifterna som ni gjorde på timmen men jag lovar inte att jag får allt gjort. Vad fick vi förresten för jobb till nästa väcka.   

Hälsningar: JJ   

omien ajatusten ilmaisu asianmukaisesti, viestintäkumppanin kunnioitus, tilanteen asettamien vaatimusten huomioiminen: förlåt att jag inte var på lektionen, jag försöker att göra alla uppgifterna, jag lovar inte att jag 

kohtuullisen selkeä ja täsmällinen itsensä ilmaisu, monet omaan kokemuspiiriin liittyvät asiat: på lektionen, jag hade en viktig turnering, Det var härligt att (…) ha lite roligt 

monipuoliset rakenteet, laajahko sanasto, idiomaattisia ja käsitteellisiä ilmauksia: på lektionen, turneringen gick bra, vi vann största delen av matcherna, säsongen, uppgifterna, jag lovar inte att jag får allt gjort, Vad fick vi förresten för jobb till nästa väcka.  

Matka 

Hälsningar från Stockholm! Som ni alla vet, jag vann en resa till Stockholm från Svenska nu-tävlingen. Nu är det min sista dag i Stockholm och jag är så trött. Jag har gjort så mycket av allt. Jag reste hit med båt. Från hamnen tog jag en taxi och gick till mitt hotell. Jag lämnade mina saker på hotellet och gick för att äta. Maten var jättegod i Sverige, framförallt köttbullar. Jag besökte Vasamuseet, ABBA-museet, Kungliga slottet, Skansen, Fotografiska och Gröna Lund. Gröna Lund var min favorit av dem alla helt klart. Jag hade så roligt och jag åt mycket godis. Vasamuseet var lite tråkigt men det var också intressant. Oj, jag glömde nästan att berätta. När jag var i Gröna Lund, träffade jag en trevlig tjej och vi blev vänner! Det här var en så rolig resa, men nu jag har en lång resa tillbaka till Finland. Godnatt!  

omien ajatusten ilmaisu asianmukaisesti, viestintäkumppanin kunnioitus, tilanteen asettamien vaatimusten huomioiminen: Hälsningar från Stockholm!, som ni alla vet, Oj, jag glömde nästan att berätta., jag hade så roligt, Godnatt! 

kohtuullisen selkeä ja täsmällinen itsensä ilmaisu, monet omaan kokemuspiiriin liittyvät asiat: jag vann en resa till Stockholm från Svenska nu-tävlingen., Nu är det min sista dag i Stockholm och jag är så trött. 

monipuoliset rakenteet, laajahko sanasto, idiomaattisia ja käsitteellisiä ilmauksia: Jag har gjort så mycket av allt., Jag reste hit med båt., Från hamnen tog jag en taxi och gick till mitt hotell., helt klart, vi blev vänner 

Takaisin ylös

Taitotaso B2.2 Toimiva itsenäinen kielitaito

Taitotasokuvaus

  • Oppilas pystyy ilmaisemaan ajatuksiaan luontevasti, selkeästi ja kohteliaasti sekä muodollisessa että epämuodollisessa tilanteessa ja valitsemaan kielenkäyttötavan tilanteiden ja niihin osallistuvien henkilöiden mukaan. 
  • Oppilas osaa ilmaista itseään varmasti, selkeästi ja kohteliaasti. Hän hallitsee laajasti kielelliset keinot ilmaista konkreetteja ja käsitteellisiä, tuttuja ja tuntemattomia aiheita. Oppilas osaa viestiä spontaanisti ja kirjoittaa selkeän ja jäsentyneen tekstin. Ääntäminen on hyvin selkeää, sanojen pääpaino oikealla tavulla ja puhe sisältää joitakin kohdekielelle tyypillisiä intonaatiomalleja. 

Tehtävä

Oppilaan tuotos

Perustelu taitotasolle

Matka

Min vecka i Stockholm.  

Jag vann en resa till Stockholm från Svenska nu tävlingen. Min bästa vän och jag reste till Stockholm förra veckan. Vi gick dit med båt på söndag kväll. Måndag 13.5   

 

Måndag 13.5   

Vi var framme i Stockholm på morgonen med båten. Vi gick till hotellet med buss och bussresan tog 20 minuter till hotellet. I hotellet åt vi morgonmål och där var många olika bröd att välja. Jag tog vanligt rågbröd med ost och skinka. När vi var färdiga och äta gick vi upp till våra rum och byta kläder.   

Vi köpte många nya kläder från olika butiker och åt bra mat. På kvällen duschade vi och sen somnade vi ganska snabbt.  

 

Tisdag 14.5   

På morgonen åt vi morgonmål tidigt och sen gick vi till Stockholms gamla stad. Där var vackra hus och småa gator. Vi gick runt där och åt pasta till lunch. Vi var hela dagen i gamla stan och gick på kvällen tillbaka till hotellet.   

 

Onsdag 15.5   

Idag gick vi till Astrid Lindgrens museum med buss. Bussen tog inte så länge och det var roligt och sitta där. Vi var i museum nästan tre timmar och efter det gick vi och äta. Museum var ganska tråkigt och jag gillade inte det. Jag tror att vi var lite för gamla dit och därför är det tråkigt. Idag åt vi pizza till lunch. Maten var god och vi tog lite pizza med oss till hotellet.   

 

Torsdag 16.5   

Det var en lugn dag idag. Vi bara gjorde läxor i hotellet nästan hela dagen, men på kvällen gick vi ut och gå. Vi köpte lite svensk godis och det var gott. På kvällen tittade vi på en av Astrid Lindgrens film som hette Pippi Långstrump.  

 

Fredag 17.5   

Vi gick till en nöjespark som heter Gröna Lund. Den är ganska stor. Vi var där nästan hela dagen och vi åt också där. Vi vann godis från nån tävling och det var roligt. Där träffade vi nya människor som ville ha våra telefonnummer. Vi hängde med dom resten av dagen och sen gick vi till hotellet ganska sent. Jag tror att klockan var 23 när vi var framme.   

 

Lördag 18.5   

Idag skulle vi resa på kvällen hem. Men tur att vi hade hela dagen innan vi skulle måste gå till båten.  På morgonen åt vi bra och sen packade vi våra saker färdigt i hotellet. Vi lämnade saker dit och gick och shoppa.  Vi köpte lite godisar och örhängena. De var söt och hade rosa blommor. På kvällen åkte vi med buss till båten. Vi väntade där en stund där innan båten startade. Vi gick och äta buffet där och sen gick vi och sov.   

 

Här var min vecka i Sverige med min bästa vän. Vi ska resa igen nästa sommar och träffa våra nya vänner vi mötte där.   

 

ajatusten ilmaisu luontevasti, selkeästi ja kohteliaasti muodollisessa ja epämuodollisessa tilanteessa: Min bästa vän och jag reste till Stockholm förra veckan., Vi var framme i Stockholm på morgonen, På morgonen åt vi morgonmål tidigt  

oman itsen ilmaisu varmasti. selkeästi ja kohteliaasti: Museum var ganska tråkigt och jag gillade inte det. Jag tror att vi var lite för gamla dit och därför är det tråkigt. 

laajat kielelliset keinot, konkreettiset, käsitteelliset, tutut ja tuntemattomat aiheet: I hotellet åt vi morgonmål och där var många olika bröd att välja. Jag tog vanligt rågbröd med ost och skinka., Där träffade vi nya människor som ville ha våra telefonnummer. 

spontaanius, selkeä ja jäsentynyt teksti: Det var en lugn dag idag., Min vecka i Stockholm, Måndag 13.5, Tisdag 14.5, Här var min vecka i Sverige med min bästa vän. 

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025