Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman yhtenä tavoitteena on kehittää ja päivittää toisen kotimaisen kielen tukimateriaalia, ja saattaa se kaikkien koulutusasteiden opettajien ja oppilaiden käytettäväksi. Osana ohjelman toimenpidettä 4 Opetushallitus on laatinut tukimateriaalin, joka konkretisoi oppilaalle ja opettajalle Kehittyvän kielitaidon asteikkoa (2014) ja sen taitotasoja. Kehittyvän kielitaidon asteikko liittyy toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten osaamisen arviointiin, ja se on osa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014).
Maamerkit on koottu perusopetuksen 9. luokkalaisten keväällä 2024 kirjoittamista teksteistä. Maamerkkien tavoitteena on auttaa opettajaa käyttämään Kehittyvän kielitaidon asteikkoa apuna oppilaan kirjallisen kielitaidon arvioinnissa. Oppilaalle maamerkit ovat apuna oman kirjallisen kielitaidon kehittämisessä.
Kirjallisen kielitaidon maamerkit tukevat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) liittyvää toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten Kehittyvän kielitaidon asteikon käyttöä kieltenopetuksessa ja sen soveltamista opettajien arviointityössä.
Oppilaiden kirjalliset tekstit arvioitiin käyttämällä Kehittyvän kielitaidon asteikkoa, joka on Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta laadittu suomalainen sovellus. Arvioijat sijoittivat tekstit Kehittyvän kielitaidon asteikon eri taitotasoille. Kunkin tekstin sijoittamisesta eri taitotasoille on annettu perustelu.
Maamerkit soveltuvat kirjallisen kielitaidon arviointiin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Tekstien ja arviointien julkaisemiseen Opetushallituksen verkkosivuilla on saatu lupa oppilailta ja arvioijilta. Maamerkkien käyttöön muuhun kuin opetukseen tulee pyytää lupa Opetushallitukselta.