Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Toisen kotimaisen kielen maamerkit
  3. Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotasot A2.1-A2.2
  1. Toisen kotimaisen kielen maamerkit

Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotasot A2.1-A2.2

Koulutus ja tutkinnot
Ammatillinen koulutus
Lukiokoulutus
Perusopetus
Arviointi ja todistukset
Toinen kotimainen kieli, suomi (finska)

Tällä sivulla

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit
  • Tehtävät ja tuotokset
  • Taitotaso A2.1 Peruskielitaidon alkuvaihe
  • Taitotaso A2.2 Kehittyvä peruskielitaito
Jaa

Kirjallisen kielitaidon maamerkit

Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman yhtenä tavoitteena on kehittää ja päivittää toisen kotimaisen kielen tukimateriaalia, ja saattaa se kaikkien koulutusasteiden opettajien ja oppilaiden käytettäväksi. Osana ohjelman toimenpidettä 4 Opetushallitus on laatinut tukimateriaalin, joka konkretisoi oppilaalle ja opettajalle Kehittyvän kielitaidon asteikkoa (2014) ja sen taitotasoja. Kehittyvän kielitaidon asteikko liittyy toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten osaamisen arviointiin, ja se on osa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). 

Maamerkit on koottu perusopetuksen 9. luokkalaisten keväällä 2024 kirjoittamista teksteistä. Maamerkkien tavoitteena on auttaa opettajaa käyttämään Kehittyvän kielitaidon asteikkoa apuna oppilaan kirjallisen kielitaidon arvioinnissa. Oppilaalle maamerkit ovat apuna oman kirjallisen kielitaidon kehittämisessä. 

Kirjallisen kielitaidon maamerkit tukevat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) liittyvää toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten Kehittyvän kielitaidon asteikon käyttöä kieltenopetuksessa ja sen soveltamista opettajien arviointityössä. 

Oppilaiden kirjalliset tekstit arvioitiin käyttämällä Kehittyvän kielitaidon asteikkoa, joka on Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta laadittu suomalainen sovellus. Arvioijat sijoittivat tekstit Kehittyvän kielitaidon asteikon eri taitotasoille. Kunkin tekstin sijoittamisesta eri taitotasoille on annettu perustelu. 

Maamerkit soveltuvat kirjallisen kielitaidon arviointiin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Tekstien ja arviointien julkaisemiseen Opetushallituksen verkkosivuilla on saatu lupa oppilailta ja arvioijilta. Maamerkkien käyttöön muuhun kuin opetukseen tulee pyytää lupa Opetushallitukselta.  

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, ePerusteet
  • Kehittyvän kielitaidon asteikko, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
  • Eurooppalainen viitekehys: kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys, WSOY, 2003
  • Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment (CEFR), 2001
Takaisin ylös

Tehtävät ja tuotokset

Kirjallisen kielitaidon maamerkit on koottu keväällä 2024 A1-, A2- tai B1-ruotsia opiskelleiden 9. luokkalaisten kirjoittamista teksteistä. Oppilaat olivat neljästä eri koulusta. 

A1- ja A2-ruotsia ja B1-ruotsia opiskeleville oppilaille oli omat kirjoitustehtävänsä siinä muodossa kuin oppilaat saivat ne tehtäväkseen. 

Opettaja voi harjoitella Kehittyvän kielitaidon asteikon taitotasojen käyttöä kirjallisen kielitaidon arviointiin teettämällä kirjoitustehtävät omilla oppilaillaan ja vertaamalla oppilaiden kirjoittamia tekstejä maamerkkeihin. 

Oppilaiden kirjoittamat tekstit voivat olla osa oppilaan antamia näyttöjä lukuvuosi- tai päättöarviointia varten tehtävää summatiivista arviointia. 

Tehtävät

Kutsu - Olet järjestämässä synttäreitä ja haluat kutsua sinne myös ruotsinkielisen ystäväsi.

Poissaolo - Olet ollut pois ruotsin tunnilta. Kirjoita opettajallesi viesti.

Asunnonvaihto - Olette suunnitelleet asunnon vaihtoa ruotsalaisen perheen kanssa ja saaneet kaksi tarjousta. Toinen on maalla ja toinen kaupungissa. Kirjoita sähköpostiviesti asunnon omistajalle ja tiedustele seuraavia asioita:  

Matka - Voitit matkan Tukholmaan Svenska nu –verkoston kilpailussa. Kirjoita ruotsiksi blogiteksti matkastasi.   

Työhakemus - Haet kesätyöpaikkaa kahvilasta Ahvenanmaalla. Kirjoita kahvilan omistajalle ruotsiksi sähköpostiviesti.  

Tarkemmat kuvaukset tehtävistä löydät: 

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit, ruotsi
Takaisin ylös

Taitotaso A2.1 Peruskielitaidon alkuvaihe

Taitotasokuvaus

  • Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista ja osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. 

• Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Tehtävä

Oppilaan tuotos

Perustelu taitotasolle

Kutsu

Hei Matias!, kan du komma till oss på fredagen? Vi ska ha en påskparty med tio personer.   

Party startade klockan fem och är i mitt hus. Vi vill gå och hitta chokladägg och spela många påskspel. Vi kan också dansa och singa. Jag vill köpa ett stort kött åt oss. Min kompis vill ta tre ägg kostymer, kan du klä på det?  Det är allt. Hoppas du kommer och har en glad påsk!    

Texta på mig snart! 

yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja: Hej! glad påsk 

pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia, anteeksipyyntöjä: kan du komma, kan du klä på det, texta mig snart, hoppas du kommer 

jokapäiväiset, konkreettiset, itselle tärkeät asiat, yksinkertaiset lauseet, konkreettinen sanasto: vill du komma till oss, på fredagen, en påskparty, i mitt hus, min kompis 

perussanastoa, monia keskeisimpiä rakenteita: Vi ska ha en påskparty med tio personer, klockan fem, åt oss, vi kan också dansa 

Poissaolo

Hej Anna! Jag var inte på svenskalektionen eftrsom jag var sjuk. Jag görde sidan femton till sidan tjugo från övningsbok men jag också läst från textbok sidan fem till sidan åtta. Jag inte tyckat om jag var sjuk eftersom jag var alltid kalt och jag kunde inte äta. Lycklig för mig jag kunde sova mycket bra. Men jag måste fraga vad var på läxan?   

Tack för din tid jag ska se du i fredag om svenskalektion. Hejsan!

yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja: Hej, Hejsan! 

pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia, anteeksipyyntöjä: Tack för din tid 

jokapäiväiset, konkreettiset, itselle tärkeät asiat, yksinkertaiset lauseet, konkreettinen sanasto: jag var sjuk, jag görde sidan femton till sidan tjugo från övningsbok, jag var alltid kalt 

perussanastoa, monia keskeisimpiä rakenteita: Jag var inte på svenskalektionen. textbok, övningsbok, eftrsom jag var sjuk, jag kunde inte äta, jag kunde sova mycket bra 

Asunnonvaihto

Hej. Var är min hus? Är huset närä Grönalund eller i Åbo? Espanjen? Har huset ett väg? Vilken är väget? Är det en vackert väg som jag vill gå på eller en jätte dolig väg som jag ska hata? Vär ligger den näräst butik? Och är det en super butik var jag kan inte hitta en bröd eller en liten butik var jag kan inte köpa en bröd? Kan jag ta mig orm med mig? Jag har en vackert ock kul orm. Han gillar om att äta fiskar och titta på festivaler. Du har inte informerat mig om det. Är din huvud okej? Tack!  

yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja: Hej, är din huvud okej? Tack! 

pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia anteeksipyyntöjä: kan jag ta, Du har inte informerat mig om det.  

jokapäiväiset, konkreettiset, itselle tärkeät asiat, yksinkertaiset lauseet, konkreettinen sanasto: Var är mitt hus? hata, den näräste butik, Kan jag ta mig orm med mig, han gillar om att äta fiskar 

perussanastoa, monia keskeisimpiä rakenteita: hus, butik, bröd, fiskar, festivaler, i Åbo, jag har, titta på 

 

Työhakemus

Hej, jag heter Minna. Jag är 17 år gammal. Jag bor i varkaus. Det ligger i östra Finland. Jag pratar finska, engelska och lite svenska, franska. På fritiden jag spelan boboll och fiol. Jag ocksa joggar. Jag gillan sport och djur. Jag har jobbat i en butki på sommaren förra sommaren. Jag är vänlig, rolig, tyst och trevlig. När börjar jobbat? Vad gör jag på jobbat? Är jobbat bra och rolig?   

yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja: hej 

pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia anteeksipyyntöjä: när börjar, vad gör jag 

jokapäiväiset, konkreettiset, itselle tärkeät asiat, yksinkertaiset lauseet, konkreettinen sanasto: jag heter, jag är 17 år gammal, jag pratar finska och lite svenska, boboll, fiol, jag gillan sport och djur 

perussanastoa, monia keskeisimpiä rakenteita: förra sommaren, på fritiden, östra Finland, Det ligger i östra Finland. Jag är vänlig, rolig, tyst och trevlig. 

Takaisin ylös

Taitotaso A2.2 Kehittyvä peruskielitaito

Taitotasokuvaus

• Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. 

• Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisistä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa. 

TehtäväOppilaan tuotosPerustelu taitotasolle

Kutsu

Hej! Jag och min mamma ska göra en födelsedagsfest, och vi ville fråga om du vill komma också. Det är min lillasysters födelsedag och hon är så glad för festen. Festen är i våra hus, och det är nästa vecka, på lördag. Festen startade klockan två.   

     Vi har tänkt att pelle från cirkus kommer. Det ska bli jätte roligt, och min lilla syster skulle älska honom. Där ska det vara jätte bra mat, och speciellt många kakor.    

     Kan du berätta om du kommer? 

 

kielen käyttö tiedonvaihtoon, mielipiteiden ja asenteiden ilmaisemiseen: vi ville fråga om du vill komma, kan du berätta om du kommer, min lilla syster skulle älska honom 

ikäkaudelle tyypillisiä jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita: jag och min mamma, min lillasysters födelsedagsfest, hon är så glad för festen 

tavallista sanastoa, idiomaattisia ilmauksia, perustason rakenteita, perustason rakenteita, joskus vaativampiakin rakenteita: det är, glad, många kakor, nästa vecka, på lördag, klockan två, det ska bli jätte roligt 

Poissaolo

Förlot jag var inte på klass. Jag var sjuk. Jag hade malaria. Det var inte så bra. Jag var hemma hos mig hela tiden när jag var sjuk. Jag sovade jättemycket. Jag kunde inte gå ut hela tiden. Jag spelade liten dataspel när jag var inte så trött. Vad gorde du när jag var sjuk? Hade du läxor och kan jag få dem. Tack och hej då!   

kielen käyttö tiedonvaihtoon, mielipiteiden ja asenteiden ilmaisemiseen: förlot, Det var inte så bra, Vad gorde du när jag var sjuk? kan jag få dem 

ikäkaudelle tyypillisiä jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita: jag var inte på klass, jag var sjuk, jag kunde inte gå ut, Jag spelade liten dataspel när jag var inte så trött. 

tavallista sanastoa, idiomaattisia ilmauksia, perustason rakenteita, joskus vaativampiakin rakenteita: spelade, dataspel, trött, läxor, jag hade malaria, hemma hos mig, hela tiden 

Asunnonvaihto

Hej!   

Jag har ännu några frågor om det där huset som jag tänkte att bytas med.    

Kommer lite kanske sent men hur nära centrum var lägenheten och finns det något buss stoppar där nära. Och fanns det något butiker eller små kiosker nära huset. Jag är också intresserad av att får man ha husdjur där eller är de förbjudad.  Och är ni på riktigt okej med den här husbytet när det är en tassig område att bo i när här nästan nån pratar inte svenska.   

Finns det förresten ett stort bilstall vart jag kan samla alla saker eller något liknande.   

H: patrik 

kielen käyttö tiedonvaihtoon, mielipiteiden ja asenteiden ilmaisemiseen: jag har ännu några frågor, finns det förresten, kommer lite sent men, fanns det, jag är också intresserad av 

ikäkaudelle tyypillisiä jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita: ett stort bilstall vart jag kan samla alla saker eller något liknande, finns det något buss stoppar där nära 

tavallista sanastoa, idiomaattisia ilmauksia, perustason rakenteita, joskus vaativampiakin rakenteita byta, lägenheten, butiker, några frågor, nära centrum, husdjur, område att bo i 

Matka

Jag är förvånad! Stockholm är den bästa stad i Europa.   

Jag reste dit förra veckan. Jag åkte dit efter en lång resa från Åbo.   

Skeppet jag åkte på var coolt.   

Jag sov på gatan efter ankomst. Precis som hemma.   

Jag gillade Stockholms mat. Människor var irriterande.   

De ville inte låta mig sova.  

kielen käyttö tiedonvaihtoon, mielipiteiden ja asenteiden ilmaisemiseen: jag är förvånad, är den bästa stad i, människor, precis som hemma., jag gillade, var irriterande 

ikäkaudelle tyypillisiä jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita: jag reste dit, skeppet jag åkte på var coolt, jag gillade Stockholms mat, människor 

tavallista sanastoa, idiomaattisia ilmauksia, perustason rakenteita, joskus vaativampiakin rakenteita: förvånad, ankomst, förra veckan, efter en lång resa från, de ville inte låta mig sova, på gatan 

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025