Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Toisen kotimaisen kielen maamerkit
  3. Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotasot B1.1-B1.2
  1. Toisen kotimaisen kielen maamerkit

Kirjallisen kielitaidon maamerkit: Taitotasot B1.1-B1.2

Koulutus ja tutkinnot
Ammatillinen koulutus
Lukiokoulutus
Perusopetus
Arviointi ja todistukset
Toinen kotimainen kieli, suomi (finska)

Tällä sivulla

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit
  • Tehtävät ja tuotokset
  • Taitotaso B1.1 Toimiva peruskielitaito
  • Kunskapsnivå B1.2 Sujuva peruskielitaito
Jaa

Kirjallisen kielitaidon maamerkit

Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman yhtenä tavoitteena on kehittää ja päivittää toisen kotimaisen kielen tukimateriaalia, ja saattaa se kaikkien koulutusasteiden opettajien ja oppilaiden käytettäväksi. Osana ohjelman toimenpidettä 4 Opetushallitus on laatinut tukimateriaalin, joka konkretisoi oppilaalle ja opettajalle Kehittyvän kielitaidon asteikkoa (2014) ja sen taitotasoja. Kehittyvän kielitaidon asteikko liittyy toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten osaamisen arviointiin, ja se on osa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). 

Maamerkit on koottu perusopetuksen 9. luokkalaisten keväällä 2024 kirjoittamista teksteistä. Maamerkkien tavoitteena on auttaa opettajaa käyttämään Kehittyvän kielitaidon asteikkoa apuna oppilaan kirjallisen kielitaidon arvioinnissa. Oppilaalle maamerkit ovat apuna oman kirjallisen kielitaidon kehittämisessä. 

Kirjallisen kielitaidon maamerkit tukevat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) liittyvää toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten Kehittyvän kielitaidon asteikon käyttöä kieltenopetuksessa ja sen soveltamista opettajien arviointityössä. 

Oppilaiden kirjalliset tekstit arvioitiin käyttämällä Kehittyvän kielitaidon asteikkoa, joka on Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta laadittu suomalainen sovellus. Arvioijat sijoittivat tekstit Kehittyvän kielitaidon asteikon eri taitotasoille. Kunkin tekstin sijoittamisesta eri taitotasoille on annettu perustelu. 

Maamerkit soveltuvat kirjallisen kielitaidon arviointiin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Tekstien ja arviointien julkaisemiseen Opetushallituksen verkkosivuilla on saatu lupa oppilailta ja arvioijilta. Maamerkkien käyttöön muuhun kuin opetukseen tulee pyytää lupa Opetushallitukselta.  

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, ePerusteet
  • Kehittyvän kielitaidon asteikko, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
  • Eurooppalainen viitekehys: kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys, WSOY, 2003
  • Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment (CEFR), 2001
Takaisin ylös

Tehtävät ja tuotokset

Kirjallisen kielitaidon maamerkit on koottu keväällä 2024 A1-, A2- tai B1-ruotsia opiskelleiden 9. luokkalaisten kirjoittamista teksteistä. Oppilaat olivat neljästä eri koulusta. 

A1- ja A2-ruotsia ja B1-ruotsia opiskeleville oppilaille oli omat kirjoitustehtävänsä siinä muodossa kuin oppilaat saivat ne tehtäväkseen. 

Opettaja voi harjoitella Kehittyvän kielitaidon asteikon taitotasojen käyttöä kirjallisen kielitaidon arviointiin teettämällä kirjoitustehtävät omilla oppilaillaan ja vertaamalla oppilaiden kirjoittamia tekstejä maamerkkeihin. 

Oppilaiden kirjoittamat tekstit voivat olla osa oppilaan antamia näyttöjä lukuvuosi- tai päättöarviointia varten tehtävää summatiivista arviointia. 

Tehtävät

Kutsu - Olet järjestämässä synttäreitä ja haluat kutsua sinne myös ruotsinkielisen ystäväsi.

Poissaolo - Olet ollut pois ruotsin tunnilta. Kirjoita viesti opettajallesi.

Asunnonvaihto - Olette suunnitelleet asunnon vaihtoa ruotsalaisen perheen kanssa ja saaneet kaksi tarjousta. Toinen on maalla ja toinen kaupungissa. Kirjoita sähköpostiviesti asunnon omistajalle ja tiedustele seuraavia asioita:  

Matka - Voitit matkan Tukholmaan Svenska nu –verkoston kilpailussa. Kirjoita ruotsiksi blogiteksti matkastasi.   

Työhakemus - Haet kesätyöpaikkaa kahvilasta Ahvenanmaalla. Kirjoita kahvilan omistajalle ruotsiksi sähköpostiviesti.  

Tarkemmat kuvaukset tehtävistä löydät: 

  • Kirjallisen kielitaidon maamerkit, ruotsi
Takaisin ylös

Taitotaso B1.1 Toimiva peruskielitaito

Taitotasokuvaus

• Oppilas osoittaa tuntevansa tärkeimmät kohteliaisuussäännöt. Oppilas pystyy ottamaan vuorovaikutuksessaan huomioon joitakin tärkeimpiä kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia. 

• Oppilas osaa kertoa ydinkohdat ja myös hiukan yksityiskohtia erilaisista jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseään kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista. Oppilas käyttää melko laajaa sanastoa ja rakennevalikoimaa sekä joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja. Oppilas osaa soveltaa useita ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa. 

Tehtävä

Oppilaan tuotos

Perustelu taitotasolle

Kutsu

Hej! Jag ska ha en födelsedagsfest och jag tycker att det skulle bli jätte roligt om du kunde komma. Festen är hos mig nästa lördag. Där finns något att dricka och äta. Jag tycker att jag ska köpa en födelsedagkaka till mig därför att jag älskar kakor. Hoppas solen skiner då! Kan du skicka ett sms till mig och berätta om du ska komma. Hoppas vi ser där! Puss och kram!

Ystävällisin terveisin Hanna Lehtonen 

kohteliaisuussäännöt, kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia: jag tycker att det skulle bli jätte roligt om du kunde komma, Kan du skicka ett sms till mig och berätta om du ska komma. Hoppas vi ser där! Puss och kram! 

ydinkohdat ja myös yksityiskohtia jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseä kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista: en födelsedagsfest, där finns något att dricka och äta, Hoppas solen skiner då! 

melko laaja sanasto ja rakennevalikoima, joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja: skicka ett sms, födelsedagkaka, därför att jag älskar kakor 

Poissaolo

Jag var inte på timmen förrat jag var på en resa i spanien på ett läger. Lägret var jätteroligt och jag hittade också många nya kompisar. I Spanien var det jättevarmt och det regnade inte alls. Vi var och simmade vid stranden och tog mycket sul. Vad för läxor hade vi till nästa gång jag skulle vilja veta. 

kohteliaisuussäännöt, kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia: Jag var inte på timmen förrat jag var på en resa, jag skulle vilja veta 

ydinkohdat ja myös yksityiskohtia jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseä kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista: på timmen, på en resa i, på ett läger, regnade, vid stranden,läxor 

melko laaja sanasto ja rakennevalikoima, joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja: ett läger, många nya kompisar, i spanien var det jättevarmt., Det regnade inte alls. 

Asunnonvaihto

Hej! Jag vill veta mera om huset. Jag skulle vilja veta vad finns det nära huset. Är det lätt att åka kollektivt? Finns det centrum nära eller butiker. Jag skulle vilja ha butiker nära därför att jag har inte egen bil. Det skulle bli lättare att handla. Kan man ha egna djur där? Jag har tre hundar som jag älskar jätte mycket så det är viktigt att man får ha dem. Jag skulle vilja veta om husbyten passar till dig. Svara till mig så snabbt som möjligt. När har man byggt husen? Vilken färg är husen?  

kohteliaisuussäännöt, kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia: Hej! Jag vill veta mera om huset., Jag skulle vilja veta om, är det lätt, svara till mig 

ydinkohdat ja myös yksityiskohtia jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseä kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista: jag vill veta mera om huset, åka kollektivt, centrum, butiker, egen bil, egna djur 

melko laaja sanasto ja rakennevalikoima, joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja: åka kollektivt, finns det, jag har inte egen bil, så snabbt som möjligt, Det skulle bli lättare att handla. 

Matka

God kväll, alla! I veckan vann jag en resa till Stockholm. Jag var där i 5 dagar, men idag kom jag tillbaka. Jag tog en färja till där med min bil. Jag också hade ett rum i Hotel Stockholm, som jag också vann i tävlingen. På resande gick jag på många olika platser, men jag tyckte mest om Gröna Lund. Det var jätteroligt, men jag tycker också att ABBA-museet var intressant. Jag har känt dem i många år. Jag träffade också en ny vän. Hon heter Sofia, och hon är från Tyskland. Hon är jätteroligt och tycker också om ABBA.Jag måste gå nu. Ha en bra kväll! Leena 

kohteliaisuussäännöt, kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia: God kväll, alla! Ha en bra kväll! Jag måste gå nu. 

ydinkohdat ja myös yksityiskohtia jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseä kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista: en ny vän Sofia, från Tyskland, jätteroligt, jag tycker också att Abba-museet var intressant, tycker också om Abba 

melko laaja sanasto ja rakennevalikoima, joitakin yleisiä fraaseja ja idiomeja: vann, tävlingen, intressant, färja, jag var där i 5 dagar men idag kom jag tillbaka, en ny vän, jag tyckte mest om  

Takaisin ylös

Kunskapsnivå B1.2 Sujuva peruskielitaito

Taitotasokuvaus

• Oppilas osaa käyttää erilaisiin tarkoituksiin kieltä, joka ei ole liian tuttavallista eikä liian muodollista. Oppilas tuntee tärkeimmät kohteliaisuussäännöt ja toimii niiden mukaisesti. Oppilas pystyy ottamaan vuorovaikutuksessaan huomioon tärkeimpiä kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia.  

•  Oppilas osaa kertoa tavallisista, konkreeteista aiheista kuvaillen, eritellen ja vertaillen. Oppilas ilmaisee itseään suhteellisen vaivattomasti ja pystyy kirjoittamaan henkilökohtaisia ja julkisempiakin viestejä ja ilmaisemaan ajatuksiaan myös joistakin kuvitteellisista aiheista. Oppilas käyttää kohtalaisen laajaa sanastoa ja tavallisia idiomeja sekä monenlaisia rakenteita ja mutkikkaitakin lauseita. Oppilas hallitsee ääntämisen perussäännöt muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa. 

 

Tehtävä

Oppilaan tuotos

Perustelu taitotasolle

Poissaolo

Hej! Jag kunde inte komma på lektion igår eftersom jag var sjuk. Jag hostade mycket och jag hade ont i halsen. Jag var i hem. Jag mådde jätte dåligt eftersom jag har varit sjuk så många dagar. Jag måste bara sova och vara i mitt rum. Nu mår jag lite bättre och tänkte att jag kan göra några skolsaker. Vad läxor fick vi? Ska jag göra nån annan uppgifter? Tack och hejdå   

kohteliaisuussäännöt, kulttuuriset käytänteet: jag kunde inte komma (…) eftersom jag var, tänkte att jag kan göra, ska jag göra nån annan uppgifter?,Tack och hejdå! 

tavalliset, konkreettiset aiheet, kuvailua, vertailua ja erittelyä: jag var sjuk, hostade mycket, hade ont i halsen, mådde jätte dåligt, måste bara sova, Nu mår jag lite bättre 

vaivatonta ilmaisua, henkilökohtaisia ja julkisempiakin viestejä, myös kuvitteellisista aiheista: Jag kunde inte komma på lektion igår eftersom jag var sjuk. 

kohtalaisen laaja sanasto, tavalliset idiomit, monenlaiset rakenteet, mutkikkaatkin lauseet: var sjuk, hostade mycket, ont i halsen, eftersom jag har varit sjuk så många dagar, nu mår jag bättre, kan göra några skolsaker 

Matka

Jag vad på en resa till Stockholm för att jag vann en tävling som heter svenska nu. På vägen till Stockholm satt jag i ett tåg så lite på telefonen och läste bok. Tågresan var inte så lång det tog bara några timmar. När jag kom fram övernatta jag vid ett vackert hotell där man såg hela Stockholm som vackraste. Hotellet var så bra och jag trivdes jätte bra. Bra med resan vad bra mat, fina ställen och snälla människor. En sak jag inte tyckte om var att det regnat mycket nästan varje dag. jag fick också en ny kompis och vi är i kontakt i varann några gånger i veckan det är häftigt. 

kohteliaisuussäännöt, kulttuuriset käytänteet: bra med resan, en sak jag inte tyckte om var att, det är häftigt 

Jatka tästä tavalliset, konkreettiset aiheet, kuvailua, vertailua ja erittelyä: tågresan var inte så lång det tog bara några timmar, så lite på telefonen och läste bok, hela Stockholm som vackraste, jag fick också en ny kompis 

vaivatonta ilmaisua, henkilökohtaisia ja julkisempiakin viestejä, myös kuvitteellisista aiheista: jag vad på en resa till Stockholm, när jag kom fram, hotellet var så bra 

kohtalaisen laaja sanasto, tavalliset idiomit, monenlaiset rakenteet, mutkikkaatkin lauseet: 

vann en tävling som heter, övernatta, trivdes, fina ställen och snälla människor, varje dag, en sak jag inte tyckte om var att det regnat mycket 

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025