Laaja-alainen osaaminen tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia kirjallisuuden käsittelyyn opintojaksoissa sekä luettavan kirjallisuuden teemojen valintaan että kirjojen monipuoliseen käsittelyyn. Materiaalin laaja-alaisen osaamien hyödyntämiseen kirjallisuuden opiskelussa on laatinut lehtori Satu Kiiskinen.
Kirjoittamisen, lukemisen ja kirjallisuuden opetuksen materiaaleja lukioon
- Koulutus ja tutkinnotLukiokoulutusÄidinkieli ja kirjallisuus
Ilmastonmuutos minussa -opetusmateriaali tarjoaa luovan kirjoittamisen harjoituksia ympäristötunteiden, kestävän tulevaisuuden ja ympäristövaikuttamisen käsittelyyn nuorten kanssa. Materiaalin on laatinut Hanna Laininen (Sanataideyhdistys Yöstäjä).
Koneen säätiön rahoittamassa hankkeessa Kirjallisuus ja lukeminen ilmastokriisin aikana selvitetään, miten nykykirjallisuus käsittelee globaaleja ympäristöongelmia, miten nuoret lukevat ilmastonmuutosta käsitteleviä fiktioita ja miten kirjallisuutta voidaan käyttää osana ilmastokasvatusta.
Toivon taitojen verkkokurssin materiaalit tutustuttavat ympäristötunteisiin, tunne- ja vaikuttamistaitoihin sekä hyvinvointitaitoihin.
Kokonaisvaltainen kirjoittaminen lukiossa -oppimateriaali sisältää tekstin tekemisen ohjeita ja erilaisia kirjoitusharjoituksia lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kursseille 1 - 6 (nyt valmiina 1 - 4). Mukana on aineistolähtöisten tehtävänantojen lisäksi lämmittelyharjoituksia ja fiktiivistä kirjoittamista. Luovan kirjoittamisen ohella harjoituksissa on panostettu myös opiskelijan itsearviointitaitoihin – miten hän kokee lukiovuosina kehittyvänsä tekstin tekijänä.
Oppimateriaali kehittyy koko ajan, ja se muokataan myös 2021 opetussuunnitelmaan sopivaksi. Materiaalin ovat laatineet äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorit Katri Karvonen ja Helena Ruuska.
Kirjanmerkki - analyyttisen kirjoittamisen paja on materiaalipaketti opintojaksolle, jossa kirjoittamisen moduuli ÄI6 on yhdistetty kirjallisuuden moduuliin ÄI4. Kolmen pajan kokonaisuus tulee kattamaan kaikki moduulien ÄI6 ja ÄI4 keskeiset tavoitteet ja sisällöt. Materiaali on toteutettu osana PKS-lukiot digiaikaan -hanketta, jonka päärahoittajana toimii Opetushallitus.
Omaääninen kirjoittaminen ohjaa kirjoittajaa työtapaan, jossa hän voi kirjoittaa omista lähtökohdistaan käsin, ajattelulleen uskollisena ja samalla asiantuntevasti, vakuuttavasti ja selkeästi annetusta tai itse valitsemastaan aiheesta. Kirjoittaja rakentaa suhteen käsiteltävänä olevaan asiaan, asettaa näkökulman tai kysymyksen ja käsittelee aihettaan analyyttisesti.
Mentoritekstit ovat sellaisia muiden kirjoittajien laatimia tekstejä, joita kirjoittaja voi käyttää kirjoittamisensa apuna ja joiden avulla hän voi hioa omaa ilmaisuaan. Lähestymistapa kannustaa kirjoittajaa harjoittelemaan kirjoittamista oikean elämän esimerkeistä ammentaen
Ohjeistuksen on laatinut FT Johanna Pentikäinen osana Opetushallituksen rahoittamaa Kirjoittamisen työpaja -koulutusta.
Suuret ryhmät ja etäopetuksen lisääntyminen haastavat miettimään, millä keinoin voisi tehokkaammin antaa palautetta teksteistä ja samalla olla läsnä opiskelijoiden arjessa. Tutkimusten mukaan ääni tuo palautteen ja opettajan lähemmäksi oppijaa. Mitä enemmän käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä, sitä tärkeämpää on se, että otetaan käyttöön uusia ja monimuotoisia palautteen antamisen tapoja, jotka tukevat kirjoittamisen opetusta ja oppimista.
Alla olevan videon on laatinut suomen kielen ja viestinnän lehtori Hanna Hovila osana Opetushallituksen rahoittamaa LukiLoki-koulutusta.
Hyväksy analytiikkaevästeet katsellaksesi upotettua YouTube-videota
Pohtimiskaavion ja siihen sisältyvän näkökulmapaletin avulla voi harjoitella pohtivan tekstin laatimista. Carita Kiili esittelee kaavion käyttöä alla olevan linkin kautta avautuvassa videossa. Kaavioon kirjoitetut tiedot eivät tallennu minnekään palvelimelle, vaan se tallennetaan omalle koneelle. Silti on vältetettävä lisäämästä kaavioon mitään tunnistetietoja, kuten nimeä.
Kaaviota esitellään myös Carita Kiilin ja Leena Laurisen vuonna 2018 julkaisemassa "Monilukutaidon mestariksi. Opettaja nettilukemisen ohjaajana" -oppaassa, jonka on julkaissut Niilo Mäki Instituutti.
Tutkivan nettilukemisen malli on kehitetty hankkeessa, jossa tutkittiin akateemisten tietotyötaitojen ja tutkivan nettilukemisen taitojen oppimista ja opettamista sekä kehitettiin ja kokeiltiin pedagogista mallia taitojen oppimisen tukemiseen. Materiaalia on käytetty ÄI4-kurssilla, mutta pedagogisia ideoita ja materiaaleja voi hyvin käyttää eri koulutusasteilla, oppiaineissa ja konteksteissa soveltaen ja muokaten niitä tavoitteiden ja tilanteen mukaan.
Tutkivan nettilukemisen malli: 4 oppitunnin kokonaisuus
- Tiedonhaku ja lähteiden valinta (oppitunti 1)
- Lähteiden kriittinen arviointi (oppitunti 2)
- Synteesin laatiminen (oppitunti 3)
- Synteesien esittäminen ja niistä keskustelu (oppitunti 4)
Kertomusten käyttöä ja kertomuksellisuutta selvittävässä Kertomuksen vaarat -hankkeessa on koottu ja esitelty erilaisia tapoja lähestyä mm. kokemuksellista puhetta, sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa itsestä kertomista, tunteita herättävien ja elämäntyyliä rakentavien mallikertomusten (eksemplumien) jakamista sekä narratiivisuuden yhteiskunnallista ja poliittista hyötykäyttöä. Tavoitteena on lisätä kertomuskriittistä näkökulmaa tekstien tulkinnassa. Alla olevien tekstien avulla voi tutustua mentelmään ja esimerkkianalyyseihin.
Kevään 2020 äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeen Kirjoitustaidon kokeen aiheina olivat seuraavat aiheet: 1. Viihdyttävät ja/tai vaaralliset tarinat, 2. Kertomukset identiteettien ja/tai yhteisöjen rakentajina, 3. Tarinat kasvattajina, 4.Median kertomukset, 5. Kertomukset markkinoinnissa. Kirjoitustehtävä ja sen aineistot sopivat hyvin käytettäväksi kertomuksellisuuden käsittelyssä.
- Karttunen, L. & Nurminen, M. (2018). "Kertomusten käyttö ja vaarat: ideoita opetukseen." Virke 1/18.
- Mäkelä, M. (2019). "Totuuksia ja politiikkaa tarinallistuvassa mediaympäristössä." Tieteessä tapahtuu 37:3.
- Harju, S. (2018). “Jos minä pystyn, niin tekin pystytte” – vaarallisen samastuttava brändikertomus
- Laakso, M. (2018) Mallikertomuksia kapinallisille tytöille.
- Laine, V. (2018). Aamurutiinivideoiden kerronnallinen hämäryys ja sen seuraukset
- Mikkonen, J. (2020) Kiinteytä takamustasi lukemalla.
- Tutustu kirjoittamisen kokeeseen (kevät 2020) Abitreeneissä.