Kuvataideopetuksessa oppilaat havainnoivat, tuottavat, tulkitsevat ja arvottavat kuvataidetta ja muuta visuaalista kulttuuria monipuolisesti. Oppilaita ohjataan tutkimaan ja ymmärtämään taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Kuvataide kehittää oppilaiden kriittistä ajattelua ja kannustaa vaikuttamaan omaan elinympäristöön ja yhteiskuntaan. Opetuksella vahvistetaan oppilaiden kulttuuriperinnön tuntemusta – monimuotoisen perinnön säilyttämistä ja uudistamista.
Kokonaisvaltaisessa taideoppimisessa lopputulosta ja prosessia pidetään samanarvoisina. Kulloisenkin opetusryhmän tarpeet ja toiveet ohjaavat sitä, millaisia kuvailmaisun keinoja, toimintamuotoja ja lähestymistapoja opetuksessa käytetään. Kuvataiteen opetustilanteissa luodaan rohkaiseva ilmapiiri, joka kannustaa kokeilemiseen ja harjoitteluun. Opetuksessa huomioidaan yksilölliset tarpeet ja työskennellään yksin ja ryhmässä. Pedagogiset ratkaisut tukevat oppilaan moniaistista havainnointia, pitkäjänteistä työskentelyä ja tavoitteellista oppimista.
Oppilaan oma kuvailmaisu luo perustan tavoitteelliselle oppimiselle ja kulttuuriselle osaamiselle. Taideoppimisessa havaintoja, ajattelua, tunteita, tuottamista, tulkintaa ja arvottamista ei nähdä irrallaan toisistaan. Kulttuurinen osaaminen tarkoittaa kykyä tunnistaa kulttuurisia vaikutuksia yhteiskunnassa, arjessa ja mediassa. Kun oppilas tekee ja tulkitsee kuvia, hänen identiteettinsä rakentuu ja toimijuus niin omassa elämässä kuin yhteiskunnassakin vahvistuu. Opetuksessa on keskeistä tarkastella ja pohtia kulttuuriseen moninaisuuteen ja kulttuurien muutokseen liittyviä kysymyksiä.
Laaja-alainen osaaminen ja monilukutaito kuvataiteessa
Taidekasvatuksella on keskeinen rooli oppiaineiden yhteistyössä sekä laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 määriteltiin ensimmäistä kertaa laaja-alainen osaaminen. Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta. Sillä tarkoitetaan myös kykyä käyttää osaamista kulloisenkin tilanteen edellyttämällä tavalla. Oppilaan omaksumat arvot, asenteet ja tahto toimia vaikuttavat olennaisesti siihen, miten hän käyttää tietojaan ja taitojaan.
Laaja-alaisen osaamisen seitsemälle osa-alueelle on määritelty tavoitteet kansallisissa opetussuunnitelman perusteissa. Laaja-alainen osaaminen opetetaan, opiskellaan ja arvioidaan osana oppiaineita. Paikallisessa opetussuunnitelmassa on mahdollisuus täsmentää laaja-alaiselle osaamiselle asetettuja tavoitteita ja niiden mahdollisia painotuksia.
Kukin oppiaine rakentaa laaja-alaista osaamista hyödyntämällä ja tutkimalla tiedonalalleen ominaisia menetelmiä ja sisältöjä. Ihmisenä kasvaminen, opiskelu, työelämä sekä aktiivinen kansalaisuus edellyttävät eri tiedon- ja taidonalojen hallintaa ja niitä yhdistävää osaamista. Moniaistisuus, ilmiökeskeisyys ja yhteydet muihin oppiaineisiin kuuluvat olennaisesti kuvataiteen opetukseen. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin yhteistyössä muun opetuksen tai koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Opetuksessa voidaan tutustua esimerkiksi museoihin ja muihin kulttuurikohteisiin.
Kuvataiteen oppiaineen yksi tärkeä tavoite on myös tukea monilukutaidon kehittymistä. Monilukutaidolla tarkoitetaan kykyä tulkita, tuottaa ja arvottaa erilaisia tekstejä. Monilukutaito perustuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Laajan tekstikäsityksen mukaisesti tiedonaloilla on omat kielensä ja esitystapansa. Erilaiset tekstit välittävät yksilöllisiä ja kulttuurisia merkityksiä kullekin oppiaineelle ominaisilla tavoilla. Tekstit voivat olla sanallisten, visuaalisten, auditiivisten, numeeristen, kinesteettisten merkkijärjestelmien tai näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa. Tekstien moninaiset esittämismuodot vaihtelevat esimerkiksi käsinkirjoitetusta runosta audiovisuaaliseen tallenteeseen, kolmiulotteiseen veistokseen tai painettuun sanomalehteen.
Monilukutaidon oppiminen nähdään elinikäisenä prosessina, joka toteutuu opintopolun eri vaiheissa sekä arkioppimisena esimerkiksi työ- ja vapaa-ajan yhteisöissä. Kuvataiteessa monilukutaitoa kehitetään hyödyntämällä visuaalisuuden rinnalla myös muita ilmaisun ja tiedon tuottamisen tapoja. Visuaalisen kulttuurin monilukutaidon oppiminen on keskeistä kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla. Kuvataiteen opiskelu harjaannuttaa myös teknologian ja verkkoympäristöjen luovaan, kriittiseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen, mikä tukee osaltaan monilukutaidon kehittymistä.