Arvioinnin monipuolisuus
Kuvataiteen arviointi lukiossa on monipuolista ja jatkuvaa, eli se kohdistuu muuhunkin kuin lopputulokseen. Arvioinnin monipuolisuus tarkoittaa, että arviointi kohdistuu paitsi kuvalliseen tuottamiseen, myös esimerkiksi opiskelijan visuaaliseen havaitsemiseen ja ajatteluun. Lisäksi arvioidaan visuaalisen kulttuurin tulkintaa sekä esteettistä, eettistä ja ekologista arvottamista. Arvioinnilla ohjataan työtapojen ja opiskeluympäristöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön sekä työskentelyyn yksin ja ryhmässä. Säännöllinen ja monipuolinen palaute haastaa ja kannustaa oppimaan. Monipuolinen arviointi edistää opiskelulle asetettuja tavoitteita ja niiden toteutumista oppimisprosessin kaikissa vaiheissa.
Arvioinnin jatkuvuus
Kuvataiteen arviointi on jatkuvaa, eli se kohdistuu työskentelyn ja oppimisen kaikkiin vaiheisiin. Kokonaisvaltaisessa taideoppimisessa lopputulosta ja prosessia pidetään samanarvoisina. Kurssien arvioinnissa huomioidaan yhtä lailla opiskelijan kuvataiteellisen osaamisen kehittyminen, työskentelyprosessit kuin työn tuloksetkin.
Kuvataiteen arvioinnissa korostuu pitkäaikaiseen näyttöön perustuva, jatkuva arviointi ja opiskelijan itsearviointi. Lukion kuvataideopetuksessa hyödynnetään usein portfoliotyöskentelyä, joka kertoo opiskelijan oppimisprosessista, itsearvioinnista, työskentelyn etenemisestä, visuaalisen kulttuurin tuntemuksen ja osaamisen kehittymisestä. Portfoliotyöskentelyn ja -arvioinnin käyttö luo myös valmiuksia kuvataiteen lukiodiplomin suorittamiselle. Kuvataiteen lukiodiplomi muodostuu teoksesta sekä työskentelyprosessia, itsearviointia ja kuvataiteen tuntemusta kuvaavasta portfoliosta.