Kuvataide on visuaalista kulttuurikasvatusta, jossa opiskelija tutkii todellisuutta taiteen keinoin. Oppiaineen keskeisenä päämääränä on, että opiskelija ymmärtää kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksen omassa elämässään. Tomi Slotte Dufva tarkastelee tekstissään kuvien ominaislaatua ja kuvataiteen oppiaineen asemaa muuttuvassa maailmassa.
Kuvataiteen Lops 2019 -tukimateriaalit
Lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaan kuvataiteessa monitieteinen ja luova osaaminen näkyy siten, että taiteelle ominainen työskentely hyödyntää erilaisia tutkimisen, ilmaisemisen, esittämisen ja toiminnan tapoja. Lukion kuvataidetunneilla kulttuurisia ilmiöitä tutkitaan visuaalisuutta ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttämällä.
Piritta Malinen käsittelee tekstissään erityisesti sitä kuinka monitieteisen ja luovan osaamisen tueksi voi erityisesti kuvataiteessa ottaa STEAM-ajattelun. STEAM-kirjainyhdistelmä viittaa sanoihin Science – Technology – Engineering – Art – Math eli laaja-alaiseen ja teknologiaorientoituneeseen työskentelyyn.
Taideaineiden esimerkkitehtävät laaja-alaisen osaamisen tueksi
Kuvataiteen ja musiikin esimerkkitehtävät on suunniteltu lukion uusien opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaisiin lukio-opintoihin. Tehtäviä voi hyödyntää erityisen hyvin oppiainerajat ylittävässä opetuksessa ja laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä. Musiikin ja kuvataiteen lisäksi tehtäviä voi soveltaa myös esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden tai liikunnan opetuksessa.
Tehtäväesimerkit on ryhmitelty sen mukaan, mitä laaja-alaisen osaamisen osa-alueen käsittelyä ne erityisesti tukevat. Tehtäväkuvaukset on kirjoitettu opiskelijoille, joten niitä on mahdollista hyödyntää opetuksessa myös sellaisenaan.
Laajan tekstikäsityksen mukaan tekstillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien ja niiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa.
Multimodaalisuudella taiteessa tarkoitetaan teoksia, joissa eri moodeja, esimerkiksi puhetta, liikettä ja tekstiä, yhdistetään samaan tuotokseen esimerkiksi teatteriesityksessä. Martina Paatela-Nieminen ja Tomi Slotte Dufva tarkastelevat tekstissään multimodaalisuutta erityisesti digitaalisessa taiteessa, jolle on ominaista sekoittaa ja uudelleen yhdistellä eri moodeja toisiinsa, kokeilla ja leikkiä digitaalisten välineiden tarjoamilla mahdollisuuksilla ja kehittää uudenlaista ilmaisua.
Lukion opetussuunnitelman perusteet kannustavat kulttuurisen osaamisen syventämiseen taiteiden- ja tieteidenvälisyyttä hyödyntäen. Opetussuunnitelman perusteet mahdollistavat oppiainerajat ylittävien opintojaksojen suunnittelun eri aineiden moduuleista. Aki Pulkkanen tarkastelee tekstissään käytännönläheisesti oppiaineyhteistyön toteuttamista.
Kuvataiteessa on kaksi pakollista moduulia: KU1 Omat kuvat, jaetut kulttuurit (2 op) ja KU2 Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt (2 op) sekä kaksi valtakunnallista valinnaista moduulia: KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa (2 op) ja KU4 Taiteen monet maailmat (2 op).
Tutustu tästä kunkin moduulin keskeisiä sisältöjä avaaviin teksteihin, jotka sisältävät suuntaviivoja ja ideoita opetuksen suunnitteluun.
Kuvataiteen opetuksessa arviointi on kannustavaa, pitkäkestoista, vuorovaikutteista ja opiskelijan kuvataiteellista osaamista kehittävää. Arviointi tukee opiskelijan omakohtaista suhdetta kuvataiteeseen ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Piritta Malinen esittelee esimerkkejä ja ehdotuksia arviointikäytäntöjen kehittämiseksi kuvataiteessa.