Lukion pakollisten opintojaksojen aikana luetaan vähintään kahdeksan kokonaisteosta. Erityisesti opintojaksot, jotka sisältävät Kirjallisuus 1 ja 2 -moduulit, sopivat hyvin kahden teoksen käsittelyyn.
Tässä kokonaisuudessa on ideoita kirjallisuuden käsittelyyn laaja-alaisen osaamisen hengessä. Laaja-alaisen osaamisen kuusi aluetta ovat
- hyvinvointiosaaminen
- vuorovaikutusosaaminen
- monitieteinen ja luova osaaminen
- yhteiskunnallinen osaaminen
- eettisyys ja ympäristöosaaminen
- globaali- ja kulttuuriosaaminen.
Niitä kaikkia voi hyödyntää kirjallisuuden käsittelyssä tai keskittyä vain niihin, jotka paikallista opetussuunnitelmaa tehdessä on valittu Kirjallisuus 1 ja 2 -moduulit sisältävien opintojaksojen laaja-alaisen osaamisen alueiksi.
Tukimateriaalin tehtävät keskittyvät etenkin kolmeen laaja-alaisen osaamisen alueeseen: yhteiskunnalliseen osaamiseen, eettisyyteen ja ympäristöosaamiseen sekä globaali- ja kulttuuriosaamiseen. Temaattisen käsittelyn lisäksi teoksien pohjalta voi harjoitella muun muassa lukutaidon vastausten tekemistä.
Ensimmäinen kokonaisuus liittyy dystopioihin ja utopioihin. Luetuista teoksista tarkastellaan utopioiden ja dystopioiden tyypillisiä piirteitä. Jos opintojaksossa on mahdollista tehdä yhteistyötä vaikkapa yhteiskuntaopin kanssa, voi jakson lopputyönä esimerkiksi suunnitella oman utooppisen yhteiskunnan.
Toisessa kokonaisuudessa opiskelijat lukevat kaksi teosta, joista toinen voi olla omavalintainen tai pienen ryhmän yhdessä valitsema. Tehtävien taustalla on Internatiol Baccalaureat -tutkinnon suullinen tehtävä, jossa opiskelija vertailee globaalin teeman käsittelyä kahden lukemansa teoksen katkelmissa sekä teosten kokonaisuudessa.
Tehtävän yhteydessä on lukuvinkkejä. Opiskelija päättää jonkin globaalin teeman, jota vertailee lukemissaan teoksissa. Vertailtavan teeman valitsemisessa voi käyttää Agenda 2030 -aiheita tai esimerkiksi Sitran megatrendejä. Köyhyys, tasa-arvo, lasten asema, koulutuksen merkitys tai vanhusten rooli yhteisössä toistuvat teoksissa vuosisadasta toiseen.
Kolmas kokonaisuus liittyy suomalaisten metsäsuhteeseen. Tekstit sopivat myös sellaisiin opintojaksoihin, joissa on mahdollisuus tehdä yhteistyötä biologian kanssa. Kokonaisuudessa on myös luovan kirjoittamisen tehtäviä.