Laaja-alainen osaaminen on lukion (ja perusopetuksenkin) kaikkien oppiaineiden yhteinen tavoite. Sen saavuttamisen voi hyvin rinnastaa lukion yleissivistävään tehtävään – ja se voi olla monen mielestä yhtä epämääräinen tai epäkäytännöllinen. Näin miettivät eivät ole kovinkaan väärässä. Itseasiassa laaja-alaisen osaamisen ei ole tarkoituskaan olla selvärajaista, koska sen perimmäinen tarkoitus edellyttää:
- eri näkökulmien ja oppirakennelmien yhteensovittamista
- oppiaineiden tietotaitojen punomista yhteen
- arvojen ja asennoitumisten yhdistymistä tahtotilaksi.
Laaja-alainen osaaminen koostuu toki elementeistä, jotka ovat itsessään rajattuja: näitä ovat oppiaineiden tiedot ja taidot. Oppiaineet ovat kuin erivärisiä lankoja laaja-alaisen osaamisen monivärisessä vyyhdissä. Moni yrittää keriä vyyhdistä itselle tuttuja langanpätkiä erilleen, opettaa laaja-alaisesti ja samalla tarkkarajaisesti ja ennen kaikkea oppiainettaan. Näin tehtäessä voi törmätä näkymättömään esteeseen: laaja-alainen osaaminen ei ole tarkkarajaista, koska sitä määrittävät tulevaisuus (jota ei vielä ole), yhteistyö (jonka sujuminen riippuu tekijöistä) ja elämän muuttuvat ilmiöt. Ne puolestaan ovat useimmiten monialaisia ja keskinäisriippuvaisia.
Laaja-alainen osaaminen on voinut ymmärrettävästi tuntua opettajista epäselvältä ja käytännölle vieraalta, kun he ovat osallistuneet opetussuunnitelmatyöhön tai suunnitelleet omaa tulevaa opetustaan. Kun jokin asia tai käsite nimetään tai määritellään uudelleen, muutoksen sisäistäminen vie aina aikansa. Laaja-alaisen osaamisen kohdalla kysymys on kuitenkin olemassa olevan toiminnan ja ilmiön vahvistamisesta. Käsi ylös: kuka tiesi, että jo vuoden 1985 lukion opetussuunnitelman perusteissa edellytettiin opetusta eheytettävän opettamalla aihekokonaisuuksia? Niissäkin oli tarkoitus yhdistää usean aineen opetusta ja soveltaa ongelmakeskeistä lähestymistapaa (Kouluhallitus 1985). Kaikissa lukion ops-perusteissa on sen jälkeen ollut samaa pyrkimystä eheyttämiseen, mutta vasta 2019 asia nimettiin laaja-alaiseksi osaamiseksi ja sidottiin kaikkien oppiaineiden tehtäväksi.
Yhtä lailla kestävän kehityksen hahmottaminen on ikuisuustehtävä (aivan oikein, jo 1985 perusteissa lukio-opetuksessa tuli tavoitella elinympäristön ja luonnon suojelemisen sekä esim. rauhan edistämisen edellyttämiä valmiuksia). Sen vieminen opetuksen käytännöksi tuntuu varmasti edelleen työläältä: mistä niin suurta, monimuotoista ja alati muovautuvaa kokonaisuutta alkaisi edes lähestyä? Kun opettajia ja koulun muuta henkilökuntaa velvoittaa peräti kaksi isoa kokonaisuutta, joista kumpikaan ei ole selkeästi rajattavissa tai yksinkertaisesti selitettävissä, moni voi uupua tai ainakin hiljaa luovuttaa.
Kestäväksi ja kestävää – laaja-alaisesti
Oppimisen ja siis opettajien tueksi laaja-alainen osaaminen on kirjattu lukion uusiin opetussuunnitelman perusteisiin niin, että teksteissä on useita liittymäkohtia YK:n Agenda 2030 -tavoitteisiin. Laaja-alaisen osaamisen ops-tekstien parempi tuntemus voi näin ollen helpottaa niitä paineita, joita kestävän kehityksen mukainen toiminta aiheuttaa opetuksen arjessa. Jos nimittäin tuntuu siltä, että aika ja muut resurssit eivät millään riitä “minkään ylimääräisen tekemiseen”, on syytä kiinnittää kestävän tulevaisuuden hyväksi tehtävä työ kunnolla siihen, mitä on tehtävä joka tapauksessa. Tämä tarkoittaa laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden avaamista ja konkretisoimista. Konkretisointi edellyttää, että tietojen ja taitojen lisäksi lukioyhteisö hahmottaa kestävyyteen tarvittavia arvoja, asenteita ja tahtotilaa.
Vastauksena otsikon nostattamaan huoleen: jotta lukiossa saataisiin sekä kestävän kehityksen mukainen arvomuutos että kestävä toiminta aluille ilman, että se syö liiaksi resursseja muualta, kestävää kehitystä kannattaa toteuttaa laaja-alaisen osaamisen yhteydessä, rinnalla ja ennen kaikkea avulla. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla -teoria on lähempänä toteutumista, kun käy sitkeästi ja ennakkoluulottomasti läpi sitä, miten kestävä kehitys laaja-alaisena osaamisena ilmenee ja toteutuu eri oppiaineissa ja oppiaineiden yhteistyössä.
Ehdottomasti myönnettäköön, että laaja-alaisen osaamisen vieminen koko lukion toimintakulttuuriin ei ole helppoa. Ei sitä ole kestävän kehityksen koko koulun kattava edistäminenkään. Onhan kysymys käsitteellisesti ja toiminnallisesti monimutkaisista asioista, joihin jokainen asianosainen vielä tuo omat tulkintansa. Kahden toisiaan tukevan asian – kestävän kehityksen ja laaja-alaisen osaamisen – tavoittelu samanaikaisesti voi silti olla alku niiden molempien saavuttamiseksi.