Laaja-alainen osaaminen läpileikkaa LOPSin arvoperustaa, oppimiskäsitystä, koulutuksen tehtävää, opetuksen yleisiä tavoitteita sekä oppiaineita. Se on niitä kaikkia yhdistävä side, joka konkretisoi ja toiminnallistaa abstraktejakin asioita.
Laaja-alainen osaaminen ei synny LOPSin ulkopuolella, vaan kehittyy muiden osa-alueiden osana ja yhteydessä. Vaikka laaja-alainen osaaminen toteutuukin osittain konkreettisimmin oppiaineiden sisältöjen ja tavoitteiden rinnalla, se ei kuitenkaan koskaan ole irrallaan lukiokoulutuksen arvoperustasta, koulutuksen tehtävästä tai opetuksen yleisistä tavoitteista.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet
Laaja-alainen osaaminen on muotoiltu LOPSiin eheyttämään lukiokoulutusta. Oppiaineiden kannalta laaja-alaisen osaamisen kuusi osa-aluetta muodostavat kaikkien oppiaineiden yhteiset tavoitteet. Laaja-alainen osaaminen auttaa suuntaamaan oppiaineissa opittuja tietoja ja taitoja käytännön elämään. Se viittaa oppimisen ja osaamisen perustana oleviin kognitiivisiin taitoihin, metataitoihin sekä ominaisuuksiin, joita tarvitaan opiskelussa, työssä, harrastuksissa ja arjessa. Laaja-alainen osaaminen luo myös edellytykset tiedoille ja taidoille, joiden avulla voidaan hallita monimutkaistuvaa maailmaa.
Laaja-alaisen osaamisen kuusi osa-aluetta tähtäävät siihen, että opiskelija jatkaa kasvuaan lukiopolulla ja sen jälkeen hyväksi, tasapainoiseksi ja sivistyneeksi ihmiseksi. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet kuuluvat jokainen osaksi kaikkien oppiaineiden tavoitteita. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi liikunta kehittää opiskelijan globaali- ja kulttuuriosaamista siinä missä yhteiskuntaoppi yhteiskunnallista osaamista ja taideaineilla tavoitellaan vuorovaikutusosaamisen tavoitteita kuten katsomusaineissa ja luonnontieteissä eettisyyttä ja ympäristöosaamista. Oppiainekohtaiset tiedot ja taidot avaavat opiskelijalle oven laaja-alaiseen osaamiseen ja rohkaisevat häntä astumaan siitä sisään itsevarmana, valmistautuneena ja motivoituneena.