Uusi lukiolaki asetti lukioille tavoitteen järjestää aiempaa laajempia opintojaksoja ja oppiainerajat ylittäviä opintoja niin, että opiskelijoiden on mahdollista kehittää laaja-alaista osaamistaan jo lukio-opintojen aikana (HE 41/2018). Lukion 2019 opetussuunnitelman perusteissa oppiainerajat ylittävä, laaja-alainen osaaminen on keskeinen sisällöllinen uudistus. Laaja-alainen osaaminen määrittää lukion oppiaineiden yhteiset tavoitteet.
Laaja-alainen osaaminen on kuvaus ja tulkinta lukiokoulutuksessa tapahtuvan oppimisen ja opettamisen taustalla olevasta arvojen, tiedon, asenteiden, taitojen ja tahdon muodostamasta rakenteesta (metatasosta). Nämä elementit tarvitaan lukio-opetuksen läpileikkaavan tavoitteen toteutumiseen: opiskelijan tulisi lukio-opintojen myötä saavuttaa kyky ja tahto toimia omaa ja yhteisöjensä tulevaisuutta kestävästi rakentaen, elämän haasteiden vaihdellessa.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa laaja-alainen osaaminen ja sen kuusi osa-aluetta (ns. kuusi ällää) kuvataan luvussa 6.2. Laaja-alaisuutta avataan lisäksi jokaisen oppiaineen perustetekstissä kyseisten tieteen- ja tiedonalojen näkökulmasta. Se, että laaja-alainen osaaminen muodostaa oppiaineiden yhteiset tavoitteet, tarkoittaa, että jokaisen oppiaineen opetuksessa tavoitellaan laaja-alaisuuden idean ja kaikkien osa-alueiden toteutumista.
Laaja-alaisuutta on niin oppiaineiden sisällä kuin opintojaksoissa, joissa on mukana kaksi tai useampia oppiaineita vaikkakin kukin omana kokonaisuutenaan, sekä opintojaksoissa, jotka lähtökohtaisesti yhdistävät oppiaineiden tietoa ja ovat ns. ilmiölähtöisiä.
Paikallisessa opetussuunnitelmassa määritellään jokaisessa opintojaksossa, miten siihen mielekkäästi kuuluvia laaja-alaisen osaamisen osa-alueita toteutetaan. Paikallisesti huolehditaan myös laaja-alaisen osaamisen kokonaiskoordinaatiosta eli siitä, että laaja-alaisuuden kaikki osa-alueet ovat tasapainoisesti mukana lukion opetustarjonnassa ja toimintakulttuurissa. Paikallisen tason keskeinen tehtävä on huolehtia, että jokainen opiskelija myös oppii ja tiedostaa ottavansa haltuun laaja-alaista osaamista ja on lisäksi valmis hyödyntämään ja työstämään omaksumaansa kyvykkyyttä edelleen.