Lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaan laaja-alainen osaaminen arvioidaan osana kunkin opintojakson formatiivista ja summatiivista arviointia. Parhaimmillaan laaja-alaisen osaamisen alueet muodostavat oppiaineiden sisäisen sekä eri oppiaineita yhdistävän kaaren, jota arviointikäytänteet tukevat. Kaarta seuraamalla opiskelija saa käsityksen omasta, oppiaineita laaja-alaisemmasta osaamisesta.
Perusteissa on kuvattu, miten kukin oppiaine kehittää osaltaan laaja-alaista osaamista ja miten laaja-alainen osaaminen sisältyy oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. Opetuksen suunnittelussa panostetaan siihen, että laaja-alaisen osaamisen muodostamat oppiaineiden yhteiset tavoitteet otetaan huomioon kaikkien opintojaksojen kuvauksissa ja toimeenpanossa.
Pelkistäen voidaan todeta, että käytännössä laaja-alainen osaaminen arvioidaan samalla, kun arvioidaan opintojaksoon sisältyvien moduulien tavoitteiden saavuttamista. Kullakin oppiaineella on merkityksensä ja tehtävänsä yksittäisiä oppiaineita laaja-alaisempien valmiuksien kehittämisessä, ja tämän välittyminen opiskelijoille saattaa haastaa lukioyhteisöä ja opettajia kehittämään edelleen didaktiikkaa, pedagogisia valmiuksia, opetusmenetelmiä – ja arviointitapoja, yhdessä kollegoiden kanssa.