Oppilaan hyvinvointia edistävä kulttuurinen osallisuus vahvistuu silloin, kun oppilas ottaa osaa oppilaitoksen yhteiseen toimintaan, tutustuu taiteeseen ja tekee siitä erilaisia tulkintoja antaen sille henkilökohtaisia merkityksiä. Oppilaan kokemus omistajuudesta taiteenalan kulttuuriperintöihin kehittyy ja voimistuu taiteenalan opinnoissa.
Opetus kannustaa vaikuttamaan omaan elinympäristöön taiteen keinoin. Opetuksen tavoitteena on ohjata oppilasta huomioimaan ja pohtimaan erilaisten arvojen merkitystä omassa elinympäristössä, yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. Oppilasta ohjataan myös ilmaisemaan näkemyksiään, mielipiteitään ja kannanottojaan taiteen keinoin. Kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa omaan elinympäristöön edistää osaltaan oppilaan kulttuurisen osallisuuden kokemusta.
Esimerkkikysymyksiä laadun arvioinnin avuksi
- Millaisia mahdollisuuksia kulttuuriin osallistumiselle luodaan oppilaitoksessa ja sen ulkopuolella?
- Millä tavoin mahdollisia osallistumisen esteitä tunnistetaan ja puretaan opetuksessa?
- Miten opetuksessa vahvistetaan oppilaan kokemusta eri yhteisöihin kuulumisesta?
- Miten opetuksessa tarkastellaan taidetta ja sen merkityksiä yhteiskunnallisesta näkökulmasta?
- Miten oppilaita kannustetaan vaikuttamaan omaan elinympäristöönsä taiteen keinoin ja edistämään yhdessä kestävän tulevaisuuden rakentamista?