Opintojen rakenteella tarkoitetaan sitä, miten opetus järjestyy kokonaisuuksiksi. Tähän liittyy opintojen eteneminen joustavasti tasolta toiselle. Taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän opinnot muodostuvat opintotasoista. Esimerkiksi laajan oppimäärän opinnot muodostuvat taiteenalan perusopinnoista ja syventävistä opinnoista sekä mahdollisesta varhaisiän kasvatuksesta. Koulutuksen järjestäjä määrittelee opetussuunnitelman perusteiden pohjalta opintotasoihin sisältyvät opintokokonaisuudet sekä niiden tavoitteet, sisällöt ja laskennalliset laajuudet.
Paikallisen opetussuunnitelman ja opintojen rakenteen sekä niitä toteuttavan opetuksen ja opetusjärjestelyjen tulee perustua asteittaiseen kehittymiseen sekä oppimistavoitteiden ja haasteiden monipuolistumiseen ja haastavuuden lisääntymiseen. Eteneminen tasolta toiselle tukee myös taiteenalan opiskelun pitkäjänteisyyttä ja päämäärätietoisuutta. Opetussuunnitelman tulisi huomioida myös taiteenalan jatko-opintojen vaatimukset, sillä taiteen perusopetukseen osallistuminen luo edellytyksiä jatko-opintoihin hakeutumiselle.
Esimerkkikysymyksiä laadun arvioinnin avuksi
- Millä tavalla opettaja tukee oppilaan kehittymistä (esimerkiksi sopivasti vaikeutuvilla tehtävillä ja teoksilla)?
- Miten opetus ja siihen liittyvät järjestelyt mahdollistavat pitkäjänteisen ja joustavasti tasolta toiselle etenevän taiteenalan opiskelun? Miten se on määritetty paikallisessa opetussuunnitelmassa?
- Miten opetussuunnitelman opintokokonaisuudet tukevat taiteenalan tavoitteellista työskentelyä?