Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti taiteen perusopetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää eri taiteenalojen opetusta, joka tarjoaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen, päämäärätietoiseen ja omien kiinnostuksen kohteiden suuntaiseen taiteen opiskeluun. Opetus antaa valmiuksia paitsi elinikäiselle taiteen harjoittamiselle ja kulttuuriin osallistumiselle myös hakeutumiselle asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen.

Tavoitteellisen ja etenevän oppimisen ja osaamisen keskeisin lähtökohta on perusteiden määräyksiä noudattaen laadittu ja toteutettu taiteenalan paikallinen opetussuunnitelma, jossa tulee täsmentää muun muassa opetuksen yleiset tavoitteet, opintokokonaisuuksien tavoitteet ja laajuudet sekä opinnoissa tasolta toiselle eteneminen. Paikallisen opetussuunnitelman tulee lähtökohtaisesti sisältää kaikki asiat, jotka taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määrätään (esimerkiksi oppilaaksi ottamisen periaatteet).

Opetussuunnitelmaa laadittaessa otetaan myös huomioon esimerkiksi taiteenalan traditio, paikallinen kulttuuriperintö sekä oppilaitoksen ja sen toimintaympäristön omaleimaisuus. Paikallinen opetussuunnitelma luo perustan oppilaitoksen tavoitteellista oppimista ja osaamista edistävälle pedagogiikalle ja toimintakulttuurille.

Tavoitteellisen oppimisen ja osaamisen indikaattorit

  1. Taiteenalan opetuksen eteneminen tasolta toiselle
  2. Mahdollisuus oppimäärän yksilöllistämiseen
  3. Monipuolinen ja kannustava oppimisen arviointi
  4. Osaamisen tunnustaminen ja opintojen hyväksilukemisen käytännöt
  5. Taiteenalan nykytilan ja paikallisten erityispiirteiden huomioiminen
  6. Aktiivinen ja vuorovaikutteinen oppimisprosessi
  7. Monilukutaidon ja kielitietoisuuden kehittäminen