Yhteinen toimintakulttuuri välittyy kaikessa oppilaitoksen toiminnassa ja on siten erottamaton osa laadukkaan taiteen perusopetuksen järjestämistä ja toteuttamista. Se edistää taiteen perusopetuksen tehtävän, arvoperustan ja oppimiskäsityksen toteuttamista ja vaikuttaa oppilaan kokemukseen osallisuudesta ja opetuksen laadusta.
Hyvän taiteen perusopetuksen toimintakulttuurin piirteisiin kuuluu oppimisen, hyvinvoinnin ja osallisuuden kokemuksen edistäminen. Oppilaitoksen kannustava arviointikulttuuri on keskeinen osa sitä. Tavoiteltavaa toimintakulttuuria kehitetään ja ylläpidetään vaalimalla jokaisen oppilaitoksen jäsenen kokemusta kuulumisesta yhteisöön. Kokemus taiteenalan tietojen ja taitojen oppimisesta, kulttuurisesta osallisuudesta ja yhteisöön kuulumisesta edistää oppilaan hyvinvointia.
Yhteisöllistä oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintakulttuuria rakennetaan myös esimerkiksi oppilaitoksen juhlissa ja muissa tapahtumissa.
Esimerkkikysymyksiä laadun arvioinnin avuksi
- Miten opetuksessa vahvistetaan jokaisen kokemusta osallisuudesta ja toimijuudesta? Kuinka välittävä ja kunnioittava vuorovaikutus toteutuu opetuksessa?
- Miten kokemusta osallisuudesta edistetään esimerkiksi erilaisissa juhlissa tai yhteisissä tapahtumissa?
- Miten oppilaitoksessa luodaan yhteisöllisyyttä?