Tässä laatutekijässä käsitellään hyvän hallinnon ja koulutuksen järjestämisen edellytysten kehittämistä. Ne ovat tavoiteltavan taiteen perusopetuksen ja laadukkaan pedagogisen toiminnan perusta. Taiteen perusopetuksen hyvään hallintoon kuuluu johtamisjärjestelmä, jossa vastuunjako toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa on selkeä. Hyvän hallinnon laatutekijän indikaattorit on suunnattu taiteen perusopetuksen koulutuksen järjestäjätaholle, joka on kunta, kuntayhtymä, yksityinen yhteisö tai säätiö. Myös oppilaitosjohto voi hyödyntää indikaattoreita oman johtamistoiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Hyvän hallinnon indikaattorit

  1. Annetun koulutuksen suunnitelmallinen arviointi
  2. Saavutettavuuden huomioiminen toiminnan kehittämisessä
  3. Rehtorin johtamisosaamisen kehittäminen
  4. Opettajien osaamisen kehittäminen
  5. Yhteistyöverkostojen suunnitelmallinen ylläpitäminen ja kehittäminen