Koulutuksen järjestäjän tulee lakisääteisen velvoitteen mukaisesti arvioida antamaansa koulutusta ja osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Koulutuksen arviointi on hyvä tehdä mahdollisimman suunnitelmallisesti, ja siinä voi hyödyntää esimerkiksi arviointisuunnitelmaa. Myös käsillä oleva Neliapila-opas on suunnattu oppilaitoksen oman toiminnan arviointiin pedagogisen ja hyvän hallinnon kehittämisen näkökulmista.
Esimerkkikysymyksiä laadun arvioinnin avuksi
- Miten oppilaitoksessa annetun koulutuksen laadun arviointia suunnitellaan ja toteutetaan? Onko käytössä esimerkiksi arviointisuunnitelma?
- Miten mahdolliset kehittämisen kohteet ja toimintaympäristön muutokset tunnistetaan? Miten niitä työstetään?
- Millä perusteilla mahdolliset muuttuvat painotukset oppilaitoksen toiminnan arvioinnissa valitaan (esimerkiksi pitkän tähtäimen arviointisuunnitelmassa)?
- Miten oppimisympäristöjä kehitetään suunnitelmallisesti ja miten kehittämistarpeita kartoitetaan? Miten oppilaita osallistetaan suunnitteluun ja kehittämiseen?