Taaperotutkimuksen tavoitteena on kehittää alle 3 -vuotiaiden lasten sosiaalis-emotionaalisen (SE) kehityksen ja oppimisen tukemista varhaiskasvatuksessa. Lasten SE-kehityksessä esiintyvien viiveiden ja vaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin vastaaminen on lapsen kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Hankkeen keskeiset tavoitteet
- Taaperoikäisten lasten SE kompetenssin, sen viiveiden ja vaikeuksien selvittäminen.
- Varhaiskasvatuksen työntekijöiden valmiuksien ja lapsen tukemisen käytäntöjen tunnistaminen.
- Kehityksen kriittisten pisteiden ja heikkojen singnaalien tunnistaminen sekä varhaiskasvatuksesta vastaavien henkilöiden tiedollisten ja taidollisten tarpeiden tunnistaminen ja kehittäminen.
Tutkimuksen teemat
- Lapsen kouluvalmiuksien ja myöhemmän kehityksen ennustaminen
- Sosio-emotionaalisten viiveiden ja vaikeuksien yhteys lapsen sukupuoleen ja sosio-ekonomiseen taustaan
- Kielenkehityksen ja sosio-emotionaalisen kehityksen välinen yhteys
- Lasten varhaiskasvatuspolut
- Lapsen toiminta, pedagogiikka ja vuorovaikutus alle 3-vuotiaiden päivähoitoryhmässä