Opetussuunnitelman perusteet on laadittu avoimena yhteistyö- ja vuorovaikutusprosessina. Opetussuunnitelman perustetyön käynnistyessä Opetushallitus laati kaikille lukioille suunnatun aloituskyselyn elokuussa 2018. Kyselyyn saatiin yli 500 vastausta. Lisäksi opetussuunnitelman perusteiden luonnoksesta pyydettiin kommentteja avoimella verkkokyselyllä ja virallisella lausuntopyynnöllä 15.3.–11.4.2019. Avoimen verkkokyselyn myötä opiskelijoiden, huoltajien, yhteistyökumppaneiden ja muiden perusteista kiinnostuneiden oli mahdollista osallistua opetussuunnitelmaprosessiin. Verkkokommentteja saatiin 510 eri taholta ja allekirjoitetut lausunnot 105 eri sidosryhmältä. Kommentit ja lausunnot pyydettiin samanaikaisesti nuorten ja aikuisten lukiokoulutuksen osalta suomeksi ja ruotsiksi.
Opiskelijoihin kohdistuvia opetussuunnitelman perusteuudistuksen vaikutuksia arvioitiin Opetushallituksen asiantuntijatyönä erikseen jo perusteluonnoksen valmisteluvaiheessa. Lausunto- ja kommenttikierroksen yhteydessä vastaajia pyydettiin erityisesti kiinnittämään huomiota myös uudistuksen vaikutuksiin lapsiin ja nuoriin (opiskelijoihin). Kommentteja toivottiin siitä, turvaako uusi opetussuunnitelma opiskelijan osallisuuden lukion päätöksenteossa ja opetuksen kehittämisessä sekä siitä, vahvistaako tai heikentääkö uusi opetussuunnitelma hänen hyvinvointiaan, terveyttään ja turvallisuuttaan, jaksamistaan sekä oppimistaan. Ensimmäistä kertaa kysytyt opiskelijoihin kohdistuvat perusteuudistuksen vaikutukset saivat kuitenkin palautetta vain niukasti ja yleisellä tasolla. Suuri osa palautteesta ei koskenut opetussuunnitelman perusteiden mukanaan tuomia vaikutuksia vaan koski jo aiemmin tehtyjä päätöksiä (esim. korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus), joilla koettiin olevan vaikutuksia myös lukiolaisten hyvinvointiin