Taito- ja taideaineilla on paljon annettavaa, kun opintojaksojen työskentelytapoja monipuolistetaan ja harjoitetaan yhteisöllisiä ja elämyksellisiä tiedonrakentamisen tapoja. Laaja-alaisen osaamisen kehittyminen ja asiakokonaisuuksien tarkastelu oppiainerajoja kaataen vastaa myös kansainvälistä ja innovatiivista yhteistyötä vaativia työelämän tarpeita.
Kuvataide voi tuoda opintojaksoihin aineelle tyypillistä kokemuksellisuutta sekä yhteistyössä harjoiteltavaksi taiteelle ominaiset havainnoinnin ja tutkimisen tavat sekä tiedon visualisoinnin keinot. Kuvataiteen oppimisprosessi on helppo tehdä näkyväksi luonnosten, kokeilujen, tiedonhaun ja suunnitteluprosessin vaiheita dokumentoimalla. Opintojaksoissa tätä voidaan hyödyntää tutkimisessa, ideoiden kehittelyssä, hypoteesien esittämisessä ja tulosten konkretisoinnissa, kun prosessista ja lopputuloksista viestitään erilaisten luonnosten, mallien ja kuvataiteelle tyypillisten visualisoinnin tapojen keinoin. Opintojaksoissa on hyvä kehittää omien ideoiden esille tuomista visuaalisia työvälineitä ja -menetelmiä käyttäen. Opintojaksoilla voi syntyä perinteisiä julisteita, taitettuja julkaisuja tai perinteisin tekniikoin toteutettua kuvataidetta tai kuvajournalismia, mutta prosessista ja tuloksista voidaan viestiä myös monien uusien mediamuotojen, sosiaalisen median julkaisujen ja liikkuvan kuvan välityksellä.