”Lukivaikeuksilla tarkoitetaan vaikeutta tarkan ja sujuvan luku- ja kirjoitustaidon oppimisessa ja taidon hallinnassa. Lukivaikeus on kapea-alainen erityisvaikeus, se ei siis kerro yleisen kehitystason tai oppimiskyvyn ongelmista. Useassa kielessä lukivaikeutta kuvaava termi on dysleksia.”
Suomessa käytetty termi lukivaikeus viittaa ongelman näkymiseen sekä lukemisessa että kirjoittamisessa. Usein lukivaikeus hankaloittaa myös luetun ymmärtämistä ja tuottavaa kirjoittamista, mutta nämä ovat usein seurausta ydinongelmasta, teknisen luku- ja kirjoitustaidon vaikeuksista.
Lukivaikeudet-videolla erityispedagogiikan professori Mikko Aro kertoo, mitä lukivaikeuksilla tarkoitetaan, kuinka yleisiä ne ovat, mistä ne johtuvat, miten ne tavallisesti ilmenevät eri ikäisillä oppijoilla, sekä miten taitojen kehitystä voidaan tukea eri vaiheissa. Erityisesti hän painottaa kehityksen ja tukitoimien vaikuttavuuden seurannan merkitystä tuen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lukivaikeus näyttäytyy eri tavoin kehityksen ja koulupolun aikana. Moni oppija, jolla on lukivaikeus, selviytyy opinnoissaan pitkälle sitkeydellä. Lukivaikeus on kuitenkin riski oppimisesta syrjäytymiseen. Siksi lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin on syytä kiinnittää huomiota kaikissa vaiheissa opintoja ja pohtia kuhunkin vaiheeseen sopivia tukikeinoja. Näitä tukikeinoja käsitellään tarkemmin tämän sivuston Lukivaikeuksien arviointi ja tuen suunnittelu sekä Lukivaikeudet, esteettömyys ja osallisuus -osioissa.