Lukion kielten perusteteksteihin liittyviä käsitteitä
Koulutus ja tutkinnot
Lukion opetussuunnitelmien perusteissa hyödynnetään tiedon- tai tieteenalalla käytössä olevia käsitteitä kuvaamaan opetuksen tehtävää tai tavoitteita. Tällä sivulla avataan keskeisiä käsitteitä. Käsitteistöä päivitetään tarpeen mukaan.
Kuva:
Marjo Räsänen
Aktiivinen keskustelija ja toista kuunteleva kielenkäyttäjä
Aktiivinen keskustelija ottaa osaa keskusteluun rohkeasti ja toisia osapuolia kuunnellen. Aktiivinen keskustelija ei osallistu keskusteluun tavoitteenaan olla itse keskipisteenä tai äänessä (eli ei vie tilaa keskustelusta tai pyri olemaan mahdollisimman paljon äänessä), vaan osallistuu keskusteluun myös eri puheenvuoroja kuunnellen ja arvioiden sekä omaa puhujanrooliaan muokaten. Toista keskustelijaa kuuntelemalla kielenkäyttäjä pystyy peilaamaan omaa osaamistaan toisen kielirepertuaariin ja sovittamaan kielenkäyttönsä tilannekohtaisesti. Aktiivinen kuuntelija rakentaa omaa puheenvuoroaan muiden vuorojen pohjalta ja niitä jatkaen.
Ajankohtaisuus
Ajankohtaisuuden periaate läpäisee kielten opetuksen kaikilla opetuksen tasoilla. Kielten opetuksen on tarkoitus pystyä vastaamaan nykyajan haasteisiin ja tarpeisiin ja antaa oppijalle tietoa ja taitoa toimia muuttuvassa maailmassa. Opetuksen on hyödynnettävä ajankohtaisia aiheita ja teemoja. Ajankohtaisuus tarkoittaa myös sitä, että oppija kykenee toimimaan uusien tilanteiden edessä ja soveltamaan oppimaansa kuhunkin käsillä olevaan tilanteeseen.
Institutionaalinen
Institutionaalinen viittaa sosiaalisen järjestyksen rakenteisiin ja se usein mielletään erilaisten organisaatioiden tapajärjestelmäksi. Kielten opinnoissa institutionaalisuus voi ilmetä tarkastellessa esimerkiksi hallintojen kielenkäyttötapoja. Institutionaalisuus useimmiten edellyttää normitetun yleiskielen käyttöä.
Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko
Kuvausasteikko on Suomessa laadittu sovellus asteikoista, jotka sisältyvät Euroopan neuvoston toimesta kehitettyyn Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteiseen eurooppalaiseen viitekehykseen. Ohessa on liite kuvausasteikkoon (LOPS 2015 liite 1; LOPS 2019 liite 2).
Kielenkäyttötarpeet
Kielenkäyttötarpeet vaihtelevat itseilmaisusta arjen tilanteissa selviämiseen ja virallisiin tilanteisiin. Niihin kuuluvat erilaisten kielenkäyttötilanteiden tavat ja normit, niiden tiedostaminen sekä yksilön oma kielirepertuaari. Kielenkäyttötarpeet määräytyvät näiden tekijöiden yhteensovittamisesta.
Kieliprofiili (LOPS 2019)
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 velvoittavat jokaista opiskelijaa laatimaan henkilökohtaisen kieliprofiilin osana lukion vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen opintoja. Opiskelija laatii lukio-opintojensa aikana yhden kieliprofiilin, joka sisältää tiedot kaikista kielistä, joissa hänellä on osaamista. Kieliprofiili laaditaan opintojen alkaessa ja sitä täydennetään opintojen aikana. Kieliprofiilii toimii myös opiskelijan omien kielenopiskelustrategioiden ja -taitojen kehittämisen apuna. Tavoitteena on ohjata opiskelijaa päämäärätietoiseen ja jatkuvaan kieltenopiskeluun omien taitojen kehittämiseksi. Kieliprofiiliin voidaan liittää suppeampia tai laajempia näyttöjä kielitaidosta sekä todistuksia kielitaidosta.
Kieli työelämätaitona ja sosiaalisena pääomana
Kieli on osa työelämätaitoja. Globalisoituneessa työelämässä kielitaito on keskeinen väline jokapäiväisessä työskentelyssä. Se mahdollistaa, että yksilö pystyy ymmärtämään työssä tarvittavaa informaatiota ja erilaisia tekstejä ja muita kielellisiä konventioita. Tämän lisäksi kielitieto on merkittävä osa työyhteisön ja työelämän suhteiden kehittymisessä ja kehittämisessä. Kielen merkitys sosiaalisena pääomana tarkoittaa sitä, että kieli on kiistaton osa yksilön identiteettiä sen muodostumisen ja itseilmaisun kannalta. Sosiaalisena pääomana kieli on väylä niin maailman kuin kulttuurienkin ymmärtämiseen ja sitä kautta myös oman itsensä ymmärtämiseen.
Kielitaidon todentamiseen tarkoitetut muut arviointijärjestelmät (LOPS 2019)
Kielitaidon todentaminen on tarpeen tilanteissa, joissa oppijalta pyydetään ulkopuolisen tahon antamaa todistetta kielitaidon tasosta. Tästä käytetään myös termiä kielitaidon sertifiointi, ja tarkoitusta varten on olemassa useampia, yleensä maksullisia kielitutkintoja tarjoavia järjestelmiä. Suomessa tällaisia ovat esimerkiksi yleiset kielitutkinnot tai valtionhallinnon kielitutkinto. Muita järjestelmiä ovat esimerkiksi IELTS, TOEFL tai Cambridgen tutkinnot (en), DELF/DALF (ra) sekä Deutsches Sprachdiplom (sa).
Kielitieto
Kielitiedolla tarkoitetaan tietoa ei vain kielen rakenteista ja niiden luomista merkityksistä vaan myös kielen variaatiosta, käytöstä ja siihen liittyvistä normeista sekä kielen suhteesta kulttuuriin, identiteetteihin ja muihin kieliin. Kielitietoinen oppija osaa muun muassa analysoida ja tulkita kielen tehtäviä, merkityksiä ja käyttötapoja sekä kuvata havaintojaan tarkoituksenmukaisten käsitteiden avulla. Kielitietoon liittyy myös taito tarkastella kieltä ja kielenkäyttöä eri näkökulmista. Myös ymmärrys kielen ja kieleen liittyvien normien sosiaalisesta luonteesta on oleellinen osa kielitietoisuutta.
Laaja tekstikäsitys
Laaja tekstikäsitys sisällyttää tekstin määritelmään muutakin kuin puhuttua, viitottua tai kirjoitettua kieltä; sen mukaan teksti on mikä tahansa merkityskokonaisuus, jolla on jokin tarkoitus, funktio. Laajan tekstikäsityksen mukaan tekstin osia voivat olla esimerkiksi kuvan, äänen tai liikkeen elementit kuten värit, muodot ja koot tai vaikka äänenvoimakkuus, tempo ja suunta. Näin tekstin käsite kattaa myös esimerkiksi elokuvat, puheet, maalaukset tai vaikka musiikkiesityksen. Tekstit voivat olla puhuttuja, kirjoitettuja, visuaalisia, monologisia, dialogisia, arkisia ja institutionaalisia. Tyypillisiä tekstejä ovat fiktiiviset tai asiatekstit, mediatekstit tai arkikeskustelut.
Mediaatio
Mediaatio tarkoittaa taitoa välittää merkityksiä: kieltä, kulttuuria ja ajatuksia. Se on merkitysneuvottelua, jossa merkitys saadaan välitettyä myös tilanteessa, jossa osapuolet eivät syystä tai toisesta kykene välittämään viestejä suoraan toisilleen. Mediaatiolle on tarvetta maailmassa, jossa yksilöt ja yhteisöt kohtaavat moninaisia arvoja, kieliä ja kulttuureja. Moninaisuuden kohtaamisessa on mahdollista kokea toiseutta eli vierautta itselle uutta kulttuuria kohtaan. Toiseuden kokemisen välttäminen edellyttää mediaatiota, joka mahdollistaa oman ajattelun välittämisen toiselle ja edelleen ajattelun kehittämisen yhteisessä vuorovaikutuksessa. Lisää mediaatiosta, demokratiataidoista, monikielisyydellisestä ja monikulttuurisesta osaamisesta saa Kieliverkoston sivuilta.
Metakielelliset taidot
Metakielelliset taidot tarkoittavat oppijan kykyä kiinnittää huomiota muihinkin kielen asioihin kuin sanamerkityksiin. Metakielellisten taitojen kehittyessä oppija kiinnittää huomiota esimerkiksi sanojen ja lauseiden rakenteeseen sekä niiden muodostumiseen vaikuttaviin asioihin. Metakielellisiin taitoihin kuuluu myös kielestä puhumisen sanaston eli toisin sanoen kieliopin termien hallitseminen.
Merkitysneuvottelut
Merkitysneuvottelut ovat keskustelun jaksoja, joissa keskitytään ymmärtämisongelmien ratkomiseen. Ymmärtämisen ongelmia voi syntyä, kun keskustelun osapuolet puhuvat eri kieliä tai ovat kielitaidoltaan eri tasoisia puhujia. Merkitysneuvotteluissa osapuolet yrittävät esimerkiksi nonverbaalisen viestinnän – erityisesti eleiden – avulla sekä puhetta yksinkertaistamalla ratkaista ymmärtämisen ongelmia. Merkitysneuvotteluja ovat myös yksinkertaiset, kuullun ymmärtämiseen liittyvät tarkennushetket keskustelussa. Ks. myös mediaatio.
Minäpystyvyys, toimijuus
Minäpystyvyys on yksilön käsitys omasta valmiudesta toimia ja suoriutua erilaisessa toiminnassa. Toimijuus viittaa yksilön tai yhteisön kykyyn nähdä itsensä pystyvänä/kykenevänä, toimintakykyisenä ja aktiivisena toimijana. Toimijuuden käsitteeseen kuuluu myös osallisuus ja koettu mahdollisuus itsenäiseen päätöksen tekoon. Yhdessä minäpystyvyys ja toimivuus vaikuttavat esimerkiksi yksilön tai ryhmän motivaatioon, aloitteellisuuteen sekä pidempiaikaiseen/pitkäjänteiseen tekemiseen/oppimiseen.
Monilukutaito
Monilukutaidolla tarkoitetaan taitoa käyttää, tuottaa ja tulkita laajaan tekstikäsitykseen sisältyviä tekstejä niiden kontekstissa. Käytännössä monilukutaito kattaa esimerkiksi kirjoitetun ja puhutun tekstin lukutaidon, matemaattisen lukutaidon, kuvanlukutaidon, medialukutaidon sekä digitaalisen lukutaidon. Koska tietoa voidaan tuottaa ja esittää sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten merkkien sekä näiden yhdistelmien avulla, eri oppiaineiden käsitteellistämis- ja ajattelutapojen hallinta on keskeinen osa monilukutaitoa ja sen opettelua.
Monipuolinen arviointi
Monipuolinen arviointi koostuu itse- ja vertaisarvoinnista, jatkuvasta palautteesta, sekä monipuolisista arviointitavoista, kuten kirjallisista ja suullisista kokeista. Esimerkiksi kieliprofiilin (LOPS 2019) suunnittelu, täyttö ja seuraaminen ohjaavat oppilaan itsearviointitaitoja. Monipuolisen arvioinnin tavoite on tukea ja kannustaa opiskelijaa kehittämään kielellisiä taitojaan.
Monipuoliset ja opiskelijalähtöiset menetelmät
Monipuolisiin ja opiskelijalähtöisiin menetelmiin lukeutuvat opetuksen ja oppimisen keinot, jotka ylittävät luokkahuoneen rajat ja jotka huomioivat opiskelijoiden sisäisen motivaation ja aktiivisen toimijuuden. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden, opettajien, asiantuntijoiden ja yhteisöjen kanssa erilaisissa ympäristöissä.
Osallisuus ja aktiivinen vaikuttaminen
Osallisuus ja aktiivinen vaikuttaminen perustuvat oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta, tavoitteellisesta ja itseohjautuvasta toiminnasta. Osallistuessaan ja vaikuttaessaan aktiivisesti niin omaan oppimiseensa kuin oppimisympäristönsä toimintaan opiskelija saa kiinnekohdan opetukseen ja omiin tavoitteisiinsa.
Rakentava vuorovaikutus
Rakentava vuorovaikutus on myönteistä ja ratkaisukeskeistä kanssakäymistä. Rakentavan vuorovaikutuksen taustalla on monipuolinen vuorovaikutusosaaminen, joka koostuu esimerkiksi tunne- ja empatiataidoista, sekä yhteistyökyvystä. Rakentava vuorovaikutus syntyy, kun osapuolilla on tarvittavat vuorovaikutustaidot ymmärtää toisiansa ja motivaatio yhdessä tekemiseen ja oppimiseen.
Suullisen kielitaidon koe (LOPS2015)
Suullisen kielitaidon koe on osa valtakunnallisena syventävänä kurssina tarjottavaa suullisen kielitaidon kurssia. Suullisen kielitaidon kurssien suorituksen arviointi perustuu Opetushallituksen tuottamasta suullisen kielitaidon kokeesta saatuun arvosanaan ja muihin kurssin näyttöihin. Lukioasetuksen mukaan suullisen kielitaidon koe koostuu tehtävistä, joissa arvioidaan opiskelijan ääntämistä sekä kerronta- ja keskustelutaitoa. Kurssiin sisältyvän kokeen suorittamiseen menee yhdeltä opiskelijaparilta noin 15–20 minuuttia. Kurssille otettavien opiskelijoiden määrää on tarpeen harkita, jotta opettajalle jää riittävästi aikaa myös opiskelijoiden ohjaukseen.
Tekstilajit
Tekstilaji tarkoittaa sosiaaliseen kanssakäymiseen vakiintunutta toimintatyyppiä, joka ohjaa tapaa toimia kielellä tai muilla merkityksiä välittävillä keinoilla (esimerkiksi kuvalla, äänellä, eleillä, ilmeillä, liikkeillä, typografialla) toistuvissa vuorovaikutustilanteissa. Tekstilajit ohjaavat sitä, miten eri tilanteissa toimitaan ja miten toisten kielellistä ja muuta käyttäytymistä sekä erityisesti näiden kautta välittyvää viestiä tulkitaan. Samaan tekstilajiin kuuluvia tekstejä yhdistää usein samanlainen rakenne, sisältö, päämäärä, nimi, konteksti ja/tai kohdeyleisö. Tekstilajia voi myös lyhyesti määritellä tekstin kategoriana. Tekstilajin kenttään voi kuulua hyvin monenlaisia, keskenään erilaisiakin tekstejä, joita yhdistävät tekijät jakautuvat hajanaisesti. Yksittäinen tekstilaji onkin jatkuvassa muutoksessa sen kategoriaan kuuluvien uusien tekstien muodostuessa, eivätkä tekstilajien määritelmät ole siksi pysyviä.
Toiseus
Toiseus on termi, jota käytetään kuvaamaan kaksinapaista ajattelua itsensä ja muiden välillä. Ajattelussa keskitytään eroihin ihmisten välillä ja tyypillisesti nämä erot kategorioidaan kuvaamaan kyseistä ’toista’, joka voi olla sekä yksilö että ryhmä. Toiseuttavassa ajattelussa toinen on aina ’tavallisen’ ulkopuolella ja ’tavallisuus’ on riippuvainen ajattelijasta. Toiseuttavalla ajattelulla on negatiivisia seurauksia muun muassa siksi, että se luo haasteita rakentavalle vuorovaikutukselle.