”Opettajalle minkä tahansa oppimisen esteiden arvioinnissa on oikeastaan kysymys siitä, että pyritään vastaamaan kolmeen kysymykseen. Ensinnäkin pyritään saamaan selville, mistä on kysymys – eli millaiset syyt selittävät oppijan suoriutumista. Ja kun tähän ensimmäiseen kysymykseen on saatu uskottava vastaus, sen pohjalta voidaan miettiä vastausta seuraavaan kysymykseen: Miten oppijaa tuetaan? Kolmas kysymys on yksinkertaisuudessaan: Auttaako tuki?”
Lukivaikeuksien tunnistaminen ja arviointi –podcastissa erityisasiantuntija Riikka Heikkilä kertoo arvioinnin merkityksestä ja arvioinnin kolmesta tasosta: tuen tarpeen tunnistamisesta, taitojen yksilöllisestä arvioinnista sekä oppimisen ja tuen vaikuttavuuden seurannasta.
Heikkilä kuvaa podcastissa aluksi, mikä merkitys lukivaikeuden tunnistamisella on opettajalle, oppijalle ja hänen lähiympäristölleen. Hän muistuttaa myös, että yksilöllisiä taitoja arvioitaessa vahvuuksien kartoittaminen on vähintään yhtä tärkeää kuin vaikeuksien selvittäminen. Oppimisen ja tuen seurannassa huomio siirtyy oppijasta kohti oppijan ja opetuksen vuorovaikutusta – siihen, auttaako annettu tuki. Lopuksi Heikkilä havainnollistaa kuvitteellisen esimerkkitapauksen avulla sitä, millaisia taitoja olisi hyvä arvioida ja millaisia ovat lukivaikeuksien tyypilliset piirteet eri ikävaiheissa – luku- ja kirjoitustaitojen kehityksen jatkumoilla. Näitä jatkumoita on käsitelty tämän sivuston Luku- ja kirjoitustaitojen kehityksen jatkumot -osiossa.