"Opettajan tärkeä tehtävä on tunnistaa yksilöllisesti, missä kohtaa oppija matkallaan on ja tukea häntä etenemään siitä eteenpäin luokka- ja ikätasosta riippumatta. Toisin sanoen opettajan on hyvä tuntea luku- ja kirjoitustaidon hierarkkinen rakentuminen, jotta opetustavoitteissa voidaan tarpeen mukaan siirtyä rohkeastikin taitojen kehityksen portailla ylös- tai alaspäin oppijan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti."
Luku- ja kirjoitustaitojen kehitys muodostaa jatkumon. Alla olevassa Luku- ja kirjoitustaidon kehityksen jatkumo -kuvassa sekä samannimisessä animaatiossa erityisasiantuntija Riikka Heikkilä havainnollistaa kehitystä varhaisista valmiuksista kohti kirjoitetun kielen käyttötaitoja. Vaikka monia lukemisen ja kirjoittamisen osataitoja harjoitellaan pitkin koulupolkua, monet näistä taidoista kehittyvät hierarkkisesti.
Lukivalmiudet luovat pohjaa myöhemmin opittaville kirjoitetun kielen taidoille. Kun tarkan teknisen lukemisen ja kirjoittamisen taidot on opittu, ne sujuvoituvat harjoituksen myötä. Ymmärtävän lukemisen ja tuottavan kirjoittamisen hyvä hallinta rakentuu aikaisemmin opittujen taitojen päälle, ja erilaisten tekstien arvioinnin, tulkinnan ja tuottamisen taidot kehittyvät edelleen koko oppijan elämänkaaren ajan.
On kuitenkin tärkeää huomata, että yksittäisten oppijoiden taidoissa voi kussakin ikävaiheessa sekä eri kasvatus- ja koulutusasteilla olla huomattavaa vaihtelua.
Edellä esitetyssä luku- ja kirjoitustaidon kehityksen jatkumossa keskitytään lukemisen ja kirjoittamisen taitojen rakentumiseen hierarkkisesti vaihe vaiheelta. Alla olevassa Monilukutaidon jatkumot -kuvassa puolestaan havainnollistetaan, miten monilukutaidon jatkumot kehittyvät opinpolun varrella. Ne ovat läsnä kaikessa oppimisessa alusta asti, mutta monipuolistuvat ja syventyvät kehityksen myötä.
Yksi esimerkki monilukutaidon jatkumoista on kehitys arkipäiväisestä ja läheisestä kielenkäytöstä työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavaan kieleen. Opetussuunnitelmien perusteiden tekstilajijatkumo etenee kertovista ja kuvaavista teksteistä kohti eritteleviä, arvioivia ja kantaa ottavia tekstejä. Yhteistä monilukutaidon jatkumoille on laaja tekstikäsitys, tuottamisen ja tulkinnan nivoutuminen yhteen, monimediaisuus sekä rikas tekstiympäristö.
Alla olevassa Monilukutaidon jatkumot -kuvassa on havainnollistettu tarkemmin monilukutaidon eri ulottuvuuksia läpi eri kasvatus- ja koulutusasteiden. Kuva sisältyy professori Minna-Riitta Luukan Kielitietoisuus ja monilukutaito opetussuunnitelmissa -videoon, joka löytyy Monilukutaito ja kielitietoisuus -osiosta tältä samalta sivustolta.