Perusopetuksessa opetetaan kielitietoisesti kaikkia oppilaita. Maahanmuuttotaustaiset oppilaat voivat opiskella suomea tai ruotsia ja kirjallisuutta toisena kielenä silloin, kun heidän suomen tai ruotsin taitonsa on vielä alkuvaiheessa. Tavoitteena on, että oppilaat saavuttavat sellaiset suomen tai ruotsin perustaidot, että hän pystyy toimimaan ja opiskelemaan ympäröivässä kieliyhteisössä tasavertaisena muiden kanssa. Kielitietoisuus auttaa näkemään kielen ja kielten merkityksen oppimisessa ja opetuksessa.

Kielitietoisessa perusopetuksessa ymmärretään kielen ja kielten merkitys: kielen avulla ollaan vuorovaikutuksessa, luodaan merkityksiä ja omia tietorakenteita sekä tuotetaan tietoa. Kieli on väline, jolla opitaan. Kieli ja sen käyttötavat ovat kaikille oppilaille myös oppimisen kohde kaikissa oppiaineissa. Kieltä opitaan toiminnassa ja vuorovaikutuksessa, koulussa kaikkien oppiaineiden tunneilla. Kielitietoinen opetus on tärkeää jokaisessa oppiaineessa ja oppimäärässä, myös suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärässä.  

Perusopetuksessa suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) on yksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimääristä. S2-opetus ei ole suomen kielen tuki- tai erityisopetusta, vaan sillä on omat tavoitteensa, sisältönsä ja arviointikriteerinsä, joita opetuksessa tulee noudattaa. S2-opetus eroaa äidinkielen, toisen kotimaisen kielen sekä vieraan kielen opetuksesta monin tavoin.  

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä ei ole suomi, ruotsi tai saame. S2-oppimäärä voidaan opiskella silloin, kun oppilaan suomen kielen peruskielitaidossa on puutteita jollakin tai joillakin kielitaidon osa-alueilla, jolloin oppilaan osaaminen ei anna edellytyksiä yhdenvertaiseen kouluyhteisön jäsenenä toimimiseen päivittäisessä vuorovaikutuksessa. S2-oppimäärän mukaisesti opiskellaan myös silloin, jos oppilaan suomen kielen taito ei anna edellytyksiä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun. Kunkin oppilaan tarpeisiin parhaiten soveltuvan oppimäärän määrittelevät opetuksesta vastuussa olevat opettajat yhteistyössä. Oppilaan huoltaja tekee kuitenkin lopullisen päätöksen oppimäärää koskevista valinnoista. 

S2-opetuksen tavoitteet jakautuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) viiteen eri osa-alueeseen. Tekstien tulkitsemisen ja tuottamisen tavoitteiden lisäksi S2-opetus pyrkii antamaan valmiuksia vuorovaikutustilanteissa toimimiseen sekä kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtämiseen. Viides tavoite on oppia käyttämään kieltä kaiken oppimisen tukena.