Varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen havainnointia, reflektointia ja itsearviointia varten kehitetty työkalu kehitettiin osana laajaa Inclusive Early Childhood Education (IECE) -hanketta. Hankkeen toteutti Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus vuosina 2015–2017.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida inklusiivisen, kaikille lapsille yhteisen varhaiskasvatuksen tärkeimpiä ominaisuuksia ja koota niitä kansallisen kehittämisen tueksi. Hankkeessa mukana olevat asiantuntijat kokivat tarpeelliseksi kehittää työkalua, jota kaikki ammattilaiset ja henkilökunta voisivat hyödyntää arvioidessaan oman toimintaympäristönsä inklusiivisuutta sekä sitä, miten se mahdollistaa kaikkien lasten osallisuuden. Työkalun avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi havainnoida ja arvioida omaa työympäristöä ja asettaa omalle kehittämistyölle tavoitteita. Yhteisenä eurooppalaisena tavoitteena on kehittää varhaiskasvatusta aidosti inklusiiviseksi eli kaikille yhteiseksi varhaiskasvatukseksi.
Työkalu on tarkoitettu vapaasti käytettäväksi ja sitä voidaan paikallisesti edelleen kehittää ja muokata. Julkaisu on käännetty ja sitä on tarkennettu Opetushallituksessa. Työkalun englanninkielinen versio IECE Environment Self-Reflection Tool löytyy Agencyn verkkosivuilta.