Teksti tarkastelee kuvataiteen sisältöalueiden suhdetta oppiaineen tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Teksti esittelee tehtäväkokonaisuuden, jossa oppilaat tutkivat itselleen läheisiä medioita, keräävät niiden kuvastoista kuvia suosikkihahmoistaan ja käyttävät niitä suunnitteluprosessinsa lähtökohtana. Tekstin lopussa tarkastellaan tehtäväkokonaisuuden arviointia päättöarvioinnin kriteerien näkökulmasta.

- Juha Vakkilainen -
Kuvan keskellä näkyvät sakset, joilla opiskelija parhaillaan leikkaa irti motocross-ajajaa tulostepaperista. Muu kuvasta on epäterävä.

Opetus lähtee liikkeelle kuvataiteen sisältöalueesta Oppilaan omat kuvakulttuurit (S1). Sisältöalueen kuvaus ohjeistaa valitsemaan opetuksen sisällöiksi sellaisia oppilaan omia kuvakulttuureita, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen edetessä sisältöjä laajennetaan muille kuvataiteen sisältöalueille: Ympäristön kuvakulttuurit (S2) ja Taiteen maailmat (S3). Näin opetuksessa käsitellään myös erilaisten medioiden merkitystä (S2) ja kulttuurista moninaisuutta (S3) oppilaiden omaa elinpiiriä laajemmissa yhteyksissä. Samalla kaikki kuvataiteen tavoitteet (T1-T11) tulevat käsitellyiksi.

Sisältöalueet, tavoitteet sekä arviointikriteerit otetaan huomioon jo tehtävää suunniteltaessa. Tämä helpottaa opettajan suorittamaa summatiivista arviointia. Tavoitteet ja arviointikriteerit esitellään oppilaille tehtävän alussa ja niihin palataan myös tehtävän edetessä. Näin oppilaalle muodostuu selkeä kuva siitä, mitä kulloinkin opiskellaan, opitaan ja kuinka opittua arvioidaan.

Esimerkkinä oleva tehtävä on toteutettu Salpausselän peruskoulun 7. luokalla kevätlukukaudella 2021 ja uudelleen syyslukukaudella 2021.

Kuvan etualalla on kahden oppilaan epätarkat selät ja he selaavat internetin kuvahakupalvelun tuloksia, jossa näkyy julkisuuden naishenkilöiden kasvomuotokuvia.