Mentoriteksti tarkoittaa nimensä mukaisesti sellaista tekstiä, joka auttaa kirjoittamisessa. Mentoritekstit ovat ehkä tärkein yksittäinen väline kirjoittamisen opettamisessa. Ne kulkevat kirjoittajan rinnalla kirjoittamisen aloittamisesta loppuun asti, ja niillä voi olla monenlaisia tehtäviä. Mitä tarkemmaksi tekstien keinojen havaitsemisen ja sanallistamisen taito kehittyy, sitä enemmän kirjoittajalla on keinoja käytössään. Kun hän kirjoittaa omia tekstejään, hän voi aina palata mentoriteksteihin tutkimaan niiden valintoja.
Mentoritekstit
- ovat esimerkkejä oikeista, jo valmistuneista teksteistä
- näyttävät kirjoittajalle, kuinka otetaan kirjoittajan rooli
- ohjaavat kirjoittajan todellisten tekstien maailmaan ja opettavat itsenäisyyteen
- ohjaavat lukemaan kirjoittajan tavoin, tutkimaan ja määrittämään sekä ratkaisemaan ongelmia tehtävien suorittamisen sijaan
- tarjoavat loputtoman määrän keinoja kirjoittajan hyödynnettäväksi
- inspiroivat, motivoivat ja voimaannuttavat kirjoittajaa
- tarjoavat vertailukohdan, jota vasten kirjoittaja voi kehittää oman äänensä uskottavaksi.
Kirjoittaja siis lukee tekstejä etsien niiden ”valmistusohjetta” – sitä, miten ne on tehty. Hän erittelee keinoja ja pohtii, kuinka vastaavantyyppisiä keinoja voisi käyttää itse.
Tämäntyyppisen lukutavan opettaminen on yksi kirjoittamisen opettamisen tärkeimpiä tehtäviä. Mentoritekstien käyttäminen hyödyttää myös lukemista: tietoisuus ja kyky arvioida tekstien valintoja harjaantuu, kun keinoja hyödyntää itse käytännössä.
Viesti kirjoittajalle on kuitenkin aina se, että mentoritekstin keinon käyttö on aina kirjoittajan oma valinta. Keinoja voi harkita, kokeilla ja käyttää, jos niille on tarvetta.