Eurooppalainen kielisalkku on Euroopan maiden yhteistyössä kehittämä työkalu toiminnallisen, oppijakeskeisen ja itseohjautuvan kielten opiskelun tueksi. Se auttaa opettajaa kielten opiskelun suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä. Kielisalkku tukee oppijan eri kielten taidon kehittymistä, kulttuurienvälistä viestinnällistä osaamista, itsearviointitaitojen ja vertaispalautteen antamisen taitojen kehittymistä.
Kielisalkku toimii oppijan kokoamana ja arvioimana dokumentaationa hänen kielten opiskelunsa edistymisestä ja tuloksista. Se kuvaa oppijaa monipuolisesti ihmisenä, kielten opiskelijana ja kielenkäyttäjänä. Kielisalkkuun oppija tallentaa kaikkien käyttämiensä ja opiskelemiensa kielten opiskeluun ja oppimiseen liittyviä kokemuksia, opiskelutaitoja sekä kielellisiä ja kulttuurisia valmiuksiaan. Opettajalle kielisalkku tarjoaa välineen tutustua oppilaan kielitaitoon, hänen aiempiin kokemuksiinsa sekä henkilökohtaiseen kielivarantoonsa.
Kielisalkku pohjautuu Euroopan neuvoston kehittämän yhteisen Eurooppalaisen viitekehyksen (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching and assessment, 2001) periaatteisiin sekä sen täydentävään osaan Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment companion volume with new descriptors (2020). Suomessa kielisalkun sisältöä on mukautettu Perusopetuksen päättöarvioinnin (OPH-5042-2020) ja 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin (OPH-172-2023) mukaisiin kriteereihin ja niissä käytettyyn Kehittyvän kielitaidon asteikkoon (2014).
Kielisalkun rakenne
Kielisalkku koostuu seuraavista osista:
- Kielenoppimiskertomus
Oppija kertoo kielten oppimiseen liittyvistä kokemuksistaan, tavoitteistaan ja edistymisestään sekä kulttuurien välisestä toimintakyvystään.
- Itsearviointilistat
Oppija arvioi eri kielten osaamisensa edistymistä.
- Työkansio
Oppimiskansio ja raportointikansio, joissa oppija säilyttää ja raportoi töitään.
- Kielipassi
Oppija arvioi kielitaitoaan sekä kielelliseen ja kulttuurilliseen moninaisuuteen liittyviä tietojaan ja taitojaan
Kielisalkun tehtävät
Kielisalkulla on sekä pedagoginen että raportoiva tehtävä.
Pedagoginen tehtävä
- Kielisalkku tukee opettajan opetus- ja arviointityötä tarjoamalla konkreettisia välineitä.
Raportoiva tehtävä
- Kielisalkun avulla oppija voi osoittaa eri kielten taitoaan kriteeripohjaisina itsearviointeina, mikä helpottaa esimerkiksi ulkomailla opiskelua tai työnhakua jo perusopetuksen loppuvaiheessa.
Eurooppalainen kielisalkku on arvokas työkalu oppijan oman kielten opiskelun tukemiseen ja kehittämiseen esiopetuksesta aina perusopetuksen loppuun asti. Se edistää oppijan monikielistä ja kulttuurilliseen moninaisuuteen liittyvää osaamista. Kielisalkku tarjoaa konkreettiset välineet oppijan oman kielitaidon arviointiin sekä eri kielten opiskelun ja oppimisen kehittämiseen.