Eurooppalainen kielisalkku on opettajan työkalu toiminnallisen, oppijakeskeisen ja itseohjautuvan kielten opiskelun suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen. Se on oppijan kokoama ja arvioima autenttinen aineisto oman kielten opiskelun kehittymisestä ja tuloksellisuudesta.
Kielisalkku esittelee
- oppijaa ihmisenä
- oppijaa kielten opiskelijana ja kielenkäyttäjänä
- oppijan opiskelua ja oppimiskokemuksia eri kielissä
- oppijan kieli-, opiskelu- ja kulttuuritaitoja.
Kielisalkku noudattaa Euroopan neuvostossa (Council of Europe) kehitetyn kieltenopetuksen yhteisen Eurooppalaisen viitekehyksen periaatteita (EVK 2001/2003) ja Eurooppalaista viitekehystä täydentäviä periaatteita Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment, Companion Volume (2020).
Eurooppalainen kielisalkku tukee oppilaan kulttuurienvälistä kommunikatiivista kompetenssia, yhteisöllisesti vastuullista autonomiaa sekä opiskelutaitoja ja itse- ja vertaisarviointia.
Kielisalkku on oppijoille ja heidän opettajilleen kehitetty kielenopetuksen pedagoginen ja hallinnollinen työväline, jonka avulla kielenkäyttäjä voi kehittää ja arvioida omaehtoisesti kielten opiskelutaitoaan sekä monikielistä ja monikulttuurista kompetenssiaan.
Kielisalkulla on sekä pedagoginen että raportoiva tehtävä.
Kielisalkun pedagoginen tehtävä
- kielisalkku tukee kieltenopettajien opetus- ja ohjaustyötä tuomalla siihen tarpeellisia käsitteitä ja konkreettisia välineitä
Kielisalkun raportoiva tehtävä
- kielisalkun avulla kielenkäyttäjät voivat osoittaa eri kielten taitoaan kriteeripohjaisina itsearviointeina
Kielisalkku on autenttinen dokumentointi oppijan kielten opiskelusta esiopetuksesta perusopetuksen loppuun.
Oppija
- kokoaa kielisalkun avulla kieltenoppimiskertomustaan, jossa hän pohtii kokemuksiaan ja opiskelu- ja kulttuuritaitojaan eri kielissä – siis itseään ihmisenä, kielten opiskelijana ja kielenkäyttäjänä.
- arvioi viestinnällisten taitojensa edistymistä itsearviointilistojen avulla
- reflektoi, säilyttää ja raportoi töitään työkansiossa, jossa erotetaan kielisalkun kaksoistehtävän mukaisesti oppimiskansio ja raportointikansio
- arvioi kielitaitojensa kehittymistä kriteeripohjaisesti kielipassissaan.
Näistä osista muodostuvan kielisalkun avulla oppilas oppii kehittämään ja arvioimaan kielitaitojaan omatoimisesti Eurooppalaisessa viitekehyksessä (2001/2003) ja siihen liittyvässä täydentävässä osassa (2020) esitettyjen taitotasojen esi-A1, A1, A2 ja B1 avulla.
Kielisalkussa on otettu myös huomioon Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit (OPH-5042-2020) ja 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi (OPH-172-2023) ja niissä käytetyt Kehittyvän kielitaidon asteikon osaamisen kuvaukset kehittyvälle kielitaidolle. Kehittyvän kielitaidon asteikko on Eurooppalaiseen viitekehyksen pohjalta laadittu suomalainen sovellus.