Esimerkkitunti
Omakuvan käsittelyn alussa oppilaat piirtävät käsitekartan, jossa keskellä aurinkona ovat oppilaan omat kasvot. Auringosta lähtevien säteiden päihin oppilaat piirtävät itselle kaikista tärkeimmät asiat, kuten perheenjäsenensä. Omakuvan käsitekarttaa on mahdollista muutella monella tavalla: oppilaat voivat tehdä vastaavan omakuvan, jossa käsitellään itselle hauskoja tekemisiä, harrastuksia ja muita vastaavia asioita. Omakuva voi kuvata myös omia toiveita ja haaveita, pelkoja, tunteita tai vaikka ryhmiä, joihin kokee kuuluvansa. Silloin työn nimi ei ole kuitenkaan ehkä "aurinko". Useimmiten omakuvan lähtökohtana ovat kuitenkin oman elämän kaikkein keskeisimmät asiat.
Oppilaat esittelevät omakuvansa joko koko luokan edessä tai omassa, pienemmässä ryhmässä. ”Elämän auringot” voidaan myös esitellä parille, jolloin juttua jatketaan mahdollisesti siten, että pari esitteleekin kaverinsa muulle ryhmälle. Toimintaa voidaan varioida opetusryhmän koon ja muiden muuttujien mukaan.
Omakuvan piirtämisen avulla syntyy pohja keskusteluille elämän hyvistä asioista, kunkin omista jutuista sekä siitä, miten olemme kaikki erilaisia.
Opettajan tehtävä on luoda ja vaalia turvallista ja avointa ilmapiiriä, jotta ujoinkin oppilas saisi sanottua jotakin itsestään tai kaveristaan. Kuuntelijoiden roolia on myös syytä korostaa ja tähdentää kuuntelemisen tärkeyttä. Opettaja kannustaa lisäkysymysten tekoon ja opastaa niiden tekemisessä.