Monilukutaidon käsite syntyi digitalisaation ja globalisaation myötä, koska tekstien tulkinnan ja tuottamisen tavoissa tapahtui muutoksia ja ne monimuotoistuivat. Tämä näkyy nykyisin esimerkiksi siinä, miten lapset ja nuoret viestivät ja rakentavat merkityksiä mobiilisovellusten ja eri maiden rajat ylittävien peliyhteisöjen kautta.
Monilukutaito on sekä teoreettisena että toiminnallisena käsitteenä laaja. Se nojaa laajaan tekstikäsitykseen, ja taitona se viittaa niin tekstien tulkitsemiseen, tuottamiseen kuin arviointiin. Monilukutaidon (multiliteracies) tutkijat liittävät siihen myös kriittisen tietoisuuden tekstien välisistä suhteista, konventioista ja yhteydestä kulttuurisiin konteksteihin ja arvostuksiin.
Alla olevassa Monilukutaito-kuvassa esitellään monilukutaidon neljä ulottuvuutta: multimodaalisuus, monikulttuurisuus ja monikielisyys, monimediaisuus sekä monitilanteisuus. Näihin ulottuvuuksiin kytkeytyvät erilaiset tulkinnan, tuottamisen, arvioinnin ja kriittisen tietoisuuden taidot, jotka auttavat oppijoita ymmärtämään monimuotoisia viestinnän muotoja sekä rakentamaan omaa identiteettiään. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa.