Laki sukupuolten tasa-arvosta kieltää syrjinnän sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella. Yhdenvertaisuuslain mukaisia syrjinnän perusteita ovat ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, politiikka, ay-toiminta, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen ja muu henkilöön liittyvä syy. Molemmat lait velvoittavat oppilaitoksia edistämään aktiivisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä puuttumaan häirintään. Opetushallituksen syksyllä 2019 ilmestynyt opas ”Mukana! Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö toisella asteella” antaa konkreettisia työvälineitä lukion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön. Sen lähtökohtana on syrjiviä ajattelu- ja toimintamalleja tuottavien prosessien tunnistaminen oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja yhteiskunnassa laajemmin.
On tärkeää, että lukion ohjaussuunnitelma muodostaa ehyen kokonaisuuden oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman kanssa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävän ohjauksen järjestäminen lähtee kriittisestä pohdinnasta, jossa kysytään, millaisia toiseuttavia ja segregoivia, näkyviä ja näkymättömiä rakenteita ja käytänteitä ohjauksen järjestämiseen sisältyy. Esimerkiksi työ- ja elinkeinoelämän kanssa tehtävää yhteistyötä organisoitaessa on tärkeää varmistaa, ettei tulla uusintaneeksi eriyttäviä oppimiskokemuksia ja sitä kautta rajoittaneeksi opiskelijoiden mahdollisuuksia laajentaa työelämä- ja tulevaisuusorientaatiotaan. Tulevaisuustutkijat kuvaavat urasuunnittelua palapeliksi, jossa on jatkuvasti suunniteltava vaihtoehtoisia toimintatapoja, ennakoitava uusia mahdollisuuksia, luotava yhteyksiä ja kehitettävä uusia soveltuvuuksia. Tulevaisuusorientoitunut uraohjaus ei supista vaan avaa opiskelijan mahdollisuuksia.