Fyysisestä toimintakyvystä saatavan palautteen ensisijaisena tavoitteena on auttaa oppilasta ja hänen perhettään ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet oppilaan terveyteen, päivittäiseen hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Kannustava ja myönteinen lähestymistapa auttaa oppilasta ottamaan vastaan rakentavaa palautetta.

Fyysinen toimintakyky

Fyysisellä toimintakyvyllä tarkoitetaan elimistön toiminnallista kykyä selviytyä fyysistä ponnistelua edellyttävistä tehtävistä ja sille asetetuista tavoitteista. Se ilmenee kykynä liikkua omin voimin, harrastaa ja huolehtia päivittäisistä tehtävistä. Hyvä fyysinen toimintakyky auttaa oppilasta kulkemaan koulu- ja harrastusmatkat, kuljettamaan koulu- ja harrastusvälineet omin voimin sekä keskittymään. Se auttaa myös kirjoittamisessa, piirtämisessä, soittamisessa ja käsitöiden tekemisessä niin koulussa kuin vapaa-aikana. Hyvä fyysinen toimintakyky edistää oppilaan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä ja hyvinvointia, sillä toimintakykyä kehittävät yhteisleikit ja -pelit harjaannuttavat myös sosiaalisia taitoja ja erilaisten tunteiden käsittelyä.

Hyvän fyysisen toimintakyvyn lisäksi terveellinen ruokavalio ja riittävä yöuni auttavat jaksamaan arkipäivän rasitukset ja nauttimaan myös vapaa-ajan harrastuksista. Fyysinen toimintakyky vaikuttaa ratkaisevasti oppilaan päivittäiseen hyvinvointiin ja terveyteen.

Fyysisen toimintakyvyn kehittäminen kulkee käsi kädessä oppilaan yksilöllisen kasvun ja kehityksen kanssa. Kestävyys, liikkuvuus, nopeus, voima ja motoriset perustaidot ovat fyysisen toimintakyvyn osa-alueita, joita jokainen pystyy kehittämään. Fyysistä toimintakykyä ei voi varastoida, vaan sen osa-alueiden kehittäminen ja ylläpitäminen vaativat tietyn määrän säännöllistä harjoittelua. Koulun liikuntatuntien lisäksi myös kouluajan ulkopuolella on tärkeää kehittää ja ylläpitää fyysistä toimintakykyä. Suosituksena on, että alakouluikäinen liikkuisi joka päivä useammassa jaksossa vähintään 1,5 tuntia ja yläkouluikäinen vähintään tunnin niin, että välillä hengästyy. Koulun liikuntatunnit tulisi pystyä organisoimaan niin, että 45 minuutin oppitunti sisältää 30 minuuttia ja 90 minuutin oppitunti 60 minuuttia reipasta liikuntaa.

Move-mittauksissa oppilaan fyysistä toimintakykyä mitataan kuudella eri mittausosiolla. Niistä saatava palaute tarkoittaa:

Move-hymynaama paras

Tällä osa-alueella oppilaan fyysinen toimintakyky on hyvällä tasolla, jolloin päivittäiset toimet sujuvat helposti. Fyysistä toimintakykyä ei voi varastoida, joten eri osa-alueiden säännöllinen monipuolinen harjoittaminen on tärkeää toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Kannusta oppilasta jatkamaan samaan malliin!

Move-hymynaama, keskimmäinen

Kyseisellä osa-alueella oppilaan fyysinen toimintakyky on tasolla, jolloin päivittäiset toimet sujuvat. Fyysistä toimintakykyä ei voi varastoida, joten eri osa-alueiden säännöllinen monipuolinen harjoittaminen on tärkeää toimintakyvyn kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. Pienellä lisäharjoituksella oppilaan jaksaminen ja hyvinvointi edistyvät.

Move-hymynaama, alin

Oppilaan fyysinen toimintakyky tarvitsee harjoitusta kyseisellä osa-alueella. Kehitystä kaipaavia toimintakyvyn osa-alueita voi helposti parantaa pienen harjoittelun avulla lisäämällä liikuntaa arkisiin toimiin, esimerkiksi koulumatkoilla tai välitunneilla. Oppilasta tulee kannustaa kokeilemaan myös uusia aktiivisia vapaa-ajanviettotapoja tai liikuntamuotoja.

Suositeltava päivittäinen liikuntamäärä eri-ikäisille koululaisille