Astu sisään oppilaiden Move!-palautteeseen Juha Vuorisen huumorin siivittämänä!
Suositeltava päivittäinen liikuntamäärä eri-ikäisille koululaisille

Teksti: Juha Vuorinen

Fyysisellä toimintakyvyllä tarkoitetaan elimistön kykyä selviytyä fyysistä riekkumista edellyttävistä tehtävistä. Se ilmenee kykynä toikkaroida ympäriinsä omin voimin, puuhastella harrastusten parissa ja suoriutua normaaleista jokapäiväisistä touhuiluista.

Hyvän fyysisen toimintakykysi avulla jaksat

  • hinautua kouluun, kotiin tai kaupungille notkumaan,
  • kuljettaa koulu- ja harrastusvälineitä ilman vanhempien rahtipalvelua ja
  • keskittyä, kirjoittaa, piirtää ja puuhata kaikenmoista muutakin niin koulussa kuin vapaa-aikana.

Myös terveellinen ja monipuolinen murkinointi sekä riittävät yöunet auttavat sinua tässä kaikessa. Fyysinen toimintakyky vaikuttaa ratkaisevasti omaan jaksamiseesi, oloosi ja terveyteesi.

Kestävyys, liikkuvuus, nopeus, voima ja taitavuus ovat fyysisen toimintakyvyn osa-alueita, joita jokainen pystyy halutessaan parantamaan. Fyysistä toimintakykyä ei voi säilöä kuin joulupipareita purkkiin, vaan sen osa-alueiden kehittäminen ja ylläpitäminen vaatii tietyn määrän säännöllistä harjoittelua ja liikuntaa.

Sen lisäksi, että opettajasi juoksuttaa sinua liikkatunnilla, kehittyy fyysinen toimintakykysi myös välituntipelien ja kisailujen avulla sekä vapaa-ajan tervehenkisten kohellusten parissa. Jos liikut joka päivä vähintään tunnin sellaisella riemulla, että alat edes vähän puuskuttaa ja pukata hikeä, fyysinen toimintakykysi vahvistuu ja pysyy riittävän hyvänä, jotta jaksat rimpuilla läpi koulupäivän ja selvitä myös vapaa-ajan haasteista.