Lukion kuvataiteen ensimmäinen moduuli pureutuu otsikkonsa mukaisesti opiskelijan omiin ja jaettuihin kulttuureihin. Ensimmäisessä kuvataideopintojaksossa voi olla tarpeen huomioida lukio-opintonsa aloittavien vaihteleva lähtötaso kuvataiteen taidoissa ja tiedoissa. Opetussuunnitelman mukainen arviointi ottaa huomioon opiskelijan kuvataiteellisen osaamisen kehittymisen, työskentelyprosessit ja työskentelyn tulokset. Koulusta kannattaa myös lähteä tutkimaan kuvakulttuureita mahdollisuuksien mukaan niin lähiympäristön kulttuuripalvelujen pariin kuin mediaympäristöihinkin.
Näkymiä moduuliin KU1 Omat kuvat, jaetut kulttuurit
Kirjoittaja: Aki Pulkkanen
KU1 Omat kuvat, jaetut kulttuurit antaa hyvän mahdollisuuden tarttua ajankohtaisten teemojen käsittelyyn niin kuvataiteen omia keskeisiä sisältöjä käsitellen kuin myös opetussuunnitelmassa määriteltyjen laaja-alaisen osaamisen alueita tavoitellen. Paikallisessa opetussuunnitelmassa KU1-moduuli voi olla myös osa eri oppiaineiden muodostamaa opintojaksoa. Opetussuunnitelman perusteet kehottavat opiskelijoita perehtymään ajankohtaisiin visuaalisen kulttuurin ilmiöihin, toimintatapoihin sekä erilaisiin osallistumisen ja vaikuttamisen muotoihin.
Perusteet nostavat tutkittavaksi opiskelijoille tuttuja ja heille uusia visuaalisen kulttuurin teoksia, tuotteita ja ilmiöitä. Kuvataideopetuksen vahvuus onkin ajankohtaisten ja opiskelijoita osallistavien teemojen käsittely, vaikka kuvailmaisun opeteltavaksi valitut keinot, tekniikat ja työtavat pysyisivätkin opettajan etukäteen suunnittelemina. Opettajan suunnittelema klassikkotehtävä väriopista saattaa sisältää ajankohtaisen ja puhuttelevan aiheen käsittelyn vaikkapa laaja-alaiseen osaamiseen kuuluvasta eettisyydestä ja ympäristöosaamisesta tai hyväksi havaittu hiilipiirrosharjoitus voi integroida taidehistorian hyvinvointiosaamiseen.
Opetussuunnitelman perusteissa määriteltynä tavoitteena on, että kuvataiteen lukio-opinnot luovat hyvän pohjan rakentaa omakohtaista ja elinikäistä suhdetta visuaaliseen kulttuuriin. Tavoitteena on, että lukiolainen ymmärtää aistinautintojen, mielikuvien, tunteiden ja luovan ajattelun merkityksen omalle oppimiselle ja hyvinvoinnille. Taiteen tekemisestä ja kokemisesta opitaan nauttimaan yhdessä! Kuvataiteen ensimmäinen opintojakso voi herättää opiskelijassa kiinnostuksen syventää taitoja ja tietoja kuvataiteen parissa osana myöhempiä lukio-opintojaan.
Opetussuunnitelman perusteiden määritelmä kuvalle on avara: visuaalisen kulttuurin kenttään kuuluvat perusteiden mukaan
- opiskelijoiden omaehtoisesti tekemät kuvat
- luonto
- rakennettu ympäristö
- esineet
- median kuvat
- taiteeksi määritetyt teokset.
Ajankohtaisten näyttelyiden, yhteiskunnassa puhuttavien teemojen ja pinnalla olevien kuvakulttuureiden käsittely auttaa lukiolaista näkemään visuaalisen kulttuurin merkityksen yhteiskunnassa, jokapäiväisessä elämässä ja omaan elinpiiriin kuuluvassa mediassa. Kuvataide opettaa osallistumaan ja vaikuttamaan kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin keinoin.
Opiskelijoiden omien kuvien ja kuvakulttuureiden käyttäminen kuvailmaisun lähtökohtana motivoi oppimaan ja opettaa näkemään kulttuurisen moninaisuuden. Digitaalisen kuvan eri muodot pelimaailmoista virtuaalitodellisuuteen ja kuvilla viestiminen sosiaalisessa mediassa ovat useimmille varmasti viime vuosien muuttuvinta ja mullistavinta kuvien käyttöä. Opintojakson esittely ja vuorovaikutteinen suunnittelu opiskelijoiden kanssa voi nostaa esille yllättäviäkin visuaalisen kulttuurin muotoja lukiolaisten omasta elinpiiristä aina leivontablogeista autojen tuunaamiseen tai pienoismallien rakentamisesta 3D-tulostamiseen.
Ajassa elävää visuaalista kulttuuria on helppo tarkastella suhteessa eri aikojen taiteen kuviin ja muuhun visuaalisen kulttuuriin. Opettaja voi asiantuntemuksellaan ohjata näkemään kuvien historiallisen kontekstin sekä sen, kuinka kuvat syntyvät kuvista eri aikoina kerroksellisesti. Näin kuvataiteen opiskelun kautta ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti opiskelija vahvistaa aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön tuntemustaan, joka tukee traditioiden välittymistä ja uudistumista. Aikamme visuaalisen kulttuurin ilmiöt pohjautuvat menneiden kuvakulttuureiden kuviin, ja kuvat ovat omia ja jaettuja myös ajallisesti. Yhteistyö taidelaitosten ja muistiorganisaatioiden kanssa auttaa löytämään kuvien juuret menneisyydestä ja luomaan sovelluksia nykyajassamme. Oman visuaalisen kulttuuriperinnön tunteminen auttaa kohtaamaan myös itselle vieraat kuvakulttuurit.
Opiskelijan omaehtoisen ja monipuolisen havainnoinnin, tuottamisen, tulkitsemisen ja arvottamisen kautta tuetaan laaja-alaisen yleissivistyksen rakentumista. Opiskelijaa kannustetaan monipuolisesti eri välineiden ja materiaalien kokeilemiseen ja luovaan soveltamiseen. Opiskelija ymmärtää lukion ensimmäisen kuvataiteen opintojakson päättyessä, että kuvataide ei ole vain yksittäisten tekniikoiden opettelua ja niiden mestarillista hallintaa vaan ilmaisun väline ja esimerkiksi esteettisten, ekologisten ja eettisten arvojen ilmentäjä. Kuvaa tekemällä opiskelija oppii kuvanlukutaitoa ja osaa kertoa esimerkkejä visuaalisen kulttuurin merkityksestä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle eri aikoina ja eri kulttuureissa.
Opetussuunnitelman perusteissa kuvataiteen opetuksen yleiset tavoitteet on jäsennetty kolmeksi tavoitealueeksi:
- kuvien merkitys
- osallisuus ja toimijuus
- ilmaisun ja tulkinnan taidot.
Tavoitteiden purkaminen pienemmiksi oppimistehtäviksi ja esittäminen opiskelijoille ohjaa oppimista ja oppimisen arviointia.
Opetussuunnitelman perusteissa ohjataan tarjoamaan opiskelijoille mahdollisuuksia tulevaisuuden jatko-opinto-, työelämä- ja kansainvälisyysvalmiuksien kehittämiseen. Visuaalisen kulttuurin ammattilaisten työhön tutustuminen omassa lähiympäristössä kytkee KU1-opintojakson osaksi yhteiskuntaa ja viitoittaa tietä kuvataiteen jatko-opintoihin. Kuvataiteen, arkkitehtuurin tai vaikka muotoilun klassikoiden ja kuvataiteen ammattilaisten työn taustalla olevan prosessin ymmärtäminen inhimillistää luomiseen kuuluvan työn vaiheet ja tekee visuaalisen alan ammattilaisten elinikäisen oppimisen näkyväksi.