KU2-moduulin tavoitteissa mainitaan, että opiskelija havainnoi itselle ja muille merkityksellisiä rakennettuja ja luonnon ympäristöjä. Tämän voi aloittaa esimerkiksi kaikille lukiolaisille tutusta ympäristöstä: omasta koulusta. Kaikilla opiskelijoilla on siihen suhde, joka ei kuitenkaan ole yhtä intiimi kuin suhde omaan kotiin. Arkkitehtuurimuseon Koulurakentamisen historia -materiaali voi auttaa tarkastelemaan, kuinka koulurakennus vastaa valmistumisajankohtansa tyylipiirteitä (ks. linkki alta).
Lämmittelyksi tilan ja arkkitehtuurin käsittelyyn sopii keskustelu koulun tiloista ja opiskelijoiden suhteesta niihin. Mikäli koulun pohjapiirrokset ovat helposti saatavilla, voi jokainen merkitä niihin lempikohtansa rakennuksessa. Sen jälkeen keskustellaan,
- mihin kohtiin merkintöjä tuli ja miksi
- mitkä koulun tilat herättävät positiivisia tunteita, mitkä taas negatiivisia
- onko joillekin tiloille syntynyt ajan kuluessa erilaisia käyttötarkoituksia, kuin mitä niillä kenties alun perin on ollut
- miten ikäväksi koetuista tiloista voisi tehdä miellyttävämpiä ja kutsuvampia.
Koulun estetiikkaa ja toimivuutta voi tutkia kuvasarjana: opiskelijat kiertelevät koulurakennuksessa ja sen ympäristössä ja valitsevat esimerkiksi kolme mielestään toimivaa, viihtyisää tai käytännöllistä kohtaa sekä kolme ei-toimivaa tai epäviihtyisää kohtaa. Tekniikka voi olla valokuvaus esimerkiksi matkapuhelinta käyttäen, luonnostelu, videointi tai jo kuvaustilanteessa paikkoja kommentoivien meemien luominen. Tämä on esimerkki työskentelystä, jossa opiskelija moduulin tavoitteiden mukaisesti perustelee ympäristöihin, tuotteisiin ja palveluihin liittyviä havaintojaan ja ajatteluaan kuvallisesti.