Visuaalisen kulttuurin monilukutaito kuuluu olennaisesti moduulin sisältöön. Marjo Räsänen nostaa esille Visuaalisen kulttuurin monilukutaito -tekstissä kuinka monilukutaito yhdistää kaikkia oppiaineita ja visuaalinen kulttuuri yhdistää meitä monikulttuurisesti yhteen. Sanahirviönä se kätkee sisäänsä laajoja kokonaisuuksia, niin kuvan esittämisestä aina erilaisten ajankohtaisten ilmiöiden purkuun ja tarkasteluun. Visuaalisen kulttuurin monilukutaitoon linkittyy siis ymmärrys siitä, mitä kuva esittää, millaisia arvoja se tuo esiin ja millaisia ajatuksia, arvoja tai toiminteita se voi tuottaa. Esimerkiksi sosiaalisen median näyttämät kuvat ja lyhyet videot muokkaavat niin käyttäytymistämme kuin esteettisiä mieltymyksiämme – lähtien teknisistä seikoista, kuten videon lyhyydestä, pystysuuntaisuudesta tai kuvan neliömuodosta, aina intertekstuaalisiin ja multimodaalisiin esittämisen tapoihin, jotka usein sisältävät monitasoisia viitteitä yhteiskuntaan, kulttuuriin ja tekijän historiaankin. Visuaalisella kulttuurilla merkitään siis kaikkea näkyvää: taidetta, mediaa, ympäristöä (kaikissa merkityksissään) tai vaikka tieteen kuvia. KU3-moduulin keskeisiä sisältöjä ajatellen omien ja median kuvien tuottaminen ja monisyinen purkaminen ja lukeminen ovat visuaalisen kulttuurin monilukutaidon ytimessä.
Kuvan representationaalisuus tuo esiin sen monisyisen luonteen sekä sen, miten kuva on kietoutunut erilaisiin tietoihin ja taitoihin. Kuva siis sekä esittää – tuo jonkin asian näkyväksi – että kätkee jotain; kuva esittää jotain aina tietyllä tavalla. Visuaalisen median ollessa kaikkialla kuvan merkityksen purkamiseen vaikuttaa vahvasti medialukutaito, jonka avulla opiskelija voi alkaa ymmärtää erilaisia kuvan vaikuttamisen tapoja.