"Pedagogisesta näkökulmasta ohjelmointi on erinomainen projektityöskentelyn, ongelmanratkaisun ja luovan tuottamisen konteksti esimerkiksi osana eri oppiaineita tai tieteen tai työnteon aloja."
Ohjelmoinnin kautta harjoitellaan monipuolisia ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja. Ohjelmointi on pohjimmiltaan ohjeiden antamista digitaaliselle laitteelle. Ammattilaiset ohjelmoivat muun muassa tietokoneohjelmia, verkkosivuja ja tietojärjestelmiä. Ohjelmoinnin opetuksessa tavoitteena on kytkeä harjoittelu oikean elämän ongelmien ratkaisuun.
Kuten luku- ja kirjoitustaitoja, myös ohjelmointitaitojen oppimista voidaan kuvata jatkumona. Aluksi ohjelmoinnillista ajattelua voidaan harjoitella pelien ja leikkien avulla, esimerkiksi laatimalla yksinkertaisia toimintaohjeita, joilla ohjataan toisten toimintaa tai pelin etenemistä. Se luo pohjaa tutustumiselle visuaalisiin ohjelmointiympäristöihin ja sen jälkeen edistyneempiin ohjelmointikieliin. Alla olevassa kuvassa on esitetty kolme eri tapaa ohjelmoida lyhyt komentosarja eri-ikäisten oppijoiden kanssa: yksinkertaisen alkeisrobotin käytöstä edetään kuvakepohjaiseen ja edelleen tekstipohjaiseen ohjelmointikieleen.
Ohjelmointi ja ohjelmoinnillinen ajattelu -videolla tutkija Janne Fagerlund avaa ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun käsitteitä, antaa esimerkkejä lapsille ja nuorille soveltuvista ohjelmoinnin toteutustavoista sekä kertoo ohjelmoinnillisuuden roolista eri aloilla ja ohjelmoinnillisen ajattelun osaamistavoitteista.
Alla olevassa Ohjelmoinnillinen ajattelu -kuvassa esitellään kiinteästi ohjelmointiin liittyvää osaamista eli ajattelutaitoja, luovuutta ja innovatiivisuutta.