Kuvakulttuureilla tarkoitetaan kaikkea meitä ympäröivää visuaalista todellisuutta, joka on muokkaamassa elettyä elämää, kulttuuria ja siitä tehtyjä kuvallisia esityksiä. Puhuessamme erilaisista kuvakulttuureista ja niiden kuvastoista tarkoitamme yhtä lailla mainoksia, veistoksia, uutiskuvia kuin esimerkiksi arkkitehtuuria, sarjakuvia tai elokuvia.
Kuvakulttuureita on useita ja ne ovat rinnakkaisia. Osa niistä on valtaväestölle piilossa, kuuluessaan jonkin osakulttuurin omaan kuvallisuuteen. Esimerkiksi tunteakseen goottikulttuurin kuvastoa täytyy olla jossain määrin kiinnostunut ja siten osallinen goottikulttuuriin. Jokaisella oppilaalla on omat yksilölliset kulttuuriset kiinnostuksen kohteensa ja niihin liittyvät merkitykselliset kuvastot. Jalkapalloileva nuori katsoo todennäköisesti muita luokkatovereitaan enemmän jalkapallokulttuurin kuvastoja ja oppii lukemaan tarkemmin niiden merkityksiä. Toisaalta, jokin kuvakulttuuri voi houkutella nuoren kyseisen kulttuurin harrastajaksi ja asiantuntijaksi. Esimerkiksi manga-piirtämistä harrastava nuori huomaa eroja ja tunnistaa tyylejä manga-kuvien kulttuureissa monipuolisemmin kuin aiheeseen tutustumaton.
Opettajan tehtävänä on kannustaa ja rohkaista oppilaita heille merkityksellisten visuaalisen kulttuurin teosten, tuotteiden ja ilmiöiden tutkimiseen. Olennaista on rakentaa siltoja oppilaille tuttujen ja heille uusien kuvakulttuurien välille. Lähtökohtana on ajatus, että mikään yksittäinen kuvakulttuuri ei ole toista arvokkaampi, vaikka oppilaat voivat toki kokea osan kuvakulttuureista toisia kiinnostavimmiksi.