Kuvituskuva, naiset kokoustavat luokassa

Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnallisista tavoitteista säädetään perusopetuslaissa sekä valtioneuvoston asetuksessa (Perusopetuslaki 2 § ja valtioneuvoston asetus (422/2012) 2¬¬-4 §).  Valtioneuvoston asetuksessa säädetään muun muassa, että Opetuksen tavoitteena on oppilaan laajan yleissivistyksen muodostuminen, maailmankuvan avartuminen ja syveneminen. Tämä edellyttää ihmisten tarpeiden ja tunteiden, kulttuurin, taiteiden ja kirjallisuuden, ympäristön ja luonnon, historian ja yhteiskunnan perusteiden, uskontojen ja elämänkatsomusten sekä talouden ja teknologian tuntemusta. Opetuksen on tarjottava esteettisiä kokemuksia ja elämyksiä kulttuurien ja taiteiden eri aloilta (Valtioneuvoston asetus 422/2012 3 § 1 mom.). Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden ajattelun, oppimaan oppimisen, vuorovaikutuksen ja yhteistyön taitoja sekä motivaatiota. Opetuksen tulee edistää oppilaiden terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta ja arjenhallintaa sekä kehittää niihin liittyviä valmiuksia. (Valtioneuvoston asetus 422/2012 3 § 2 mom.)

Perusopetuslain ja valtioneuvoston asetuksen perusteella opetuksen tavoitteita ja keskeisiä sisältöalueita on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määritelty oppiaineittain (Laki Opetushallituksesta 2 §). Tavoitteet ja keskeiset sisältöalueet on määritelty vuosiluokkakokonaisuuksittain 1-2, 3-6, 7-9. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa paikallisessa opetussuunnitelmassa, mitkä ovat kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt kullakin vuosiluokalla. 

Perusopetusasetuksen 10 §:n mukaan kunkin lukuvuoden päättyessä oppilaalle tulee antaa todistus, johon merkitään oppilaan opinto-ohjelma ja oppiaineittain tai aineryhmittäin arvio siitä, miten oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet. Perusopetuksen koko oppimäärän hyväksytysti suorittaneelle oppilaalle annetaan päättötodistus (perusopetusasetus 12 §). Sitä, miten oppilas on saavuttanut eri oppiaineille asetetut tavoitteet, arvioidaan summatiivisesti. Summatiivisen arvioinnin tehtävänä on kuvata, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineille asetetut tavoitteet.