Oppiaineet ja laaja-alainen osaaminen
- Koulutus ja tutkinnotLukiokoulutusYleissivistävä koulutus
Laaja-alainen osaaminen muodostaa oppiaineiden yhteiset tavoitteet. Sen ansiosta oppiaineiden välille on myös helpompi kehitellä yhteistyötä. Tarpeen mukaan päivittyvälle sivulle kerätään kaikkien oppiaineiden laaja-alaisen osaamisen tukimateriaaleja. Tutustu rohkeasti myös muiden kuin oman oppiaineesi materiaaleihin!
Kuva:
Pixabay / Jukka Niittymää
Äidinkieli ja kirjallisuus
Vaikka vuorovaikutusosaaminen onkin äidinkielen ja kirjallisuuden keskiössä, oppiaineen opinnoissa tavoitellaan kaikkia laaja-alaiseen osaamisen osa-alueita. Linkitetyssä infograafissa on esimerkkejä siitä, mihin laaja-alaiseen osaamiseen äidinkielen ja kirjallisuuden moduulit ainakin liittyvät. Laaja-alainen osaaminen määritellään tarkemmin paikallisissa opintojaksoissa.
Laaja-alainen osaaminen tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia erityisesti kirjallisuuden käsittelyyn opintojaksoissa - sekä luettavan kirjallisuuden teemojen valintaan että kirjojen monipuoliseen käsittelyyn. Oheisessa tukimateriaalissa tehtävät keskittyvät etenkin kolmeen laaja-alaisen osaamisen alueeseen: yhteiskunnalliseen osaamiseen, eettisyyteen ja ympäristöosaamiseen sekä globaali- ja kulttuuriosaamiseen. Temaattisen käsittelyn lisäksi teoksien pohjalta voi harjoitella muun muassa lukutaidon vastausten tekemistä.
Laaja-alainen osaaminen tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia erityisesti kirjallisuuden käsittelyyn opintojaksoissa - sekä luettavan kirjallisuuden teemojen valintaan että kirjojen monipuoliseen käsittelyyn. Oheisessa tukimateriaalissa tehtävät keskittyvät etenkin kolmeen laaja-alaisen osaamisen alueeseen: yhteiskunnalliseen osaamiseen, eettisyyteen ja ympäristöosaamiseen sekä globaali- ja kulttuuriosaamiseen. Temaattisen käsittelyn lisäksi teoksien pohjalta voi harjoitella muun muassa lukutaidon vastausten tekemistä.
Vieraat kielet ja toinen kotimainen kieli
Laaja-alaisen osaamisen opintojaksokohtaisen kuvauksen laatimisen yhteydessä voi pohtia, miten laaja-alainen osaaminen näkyy opintojaksoa koostavissa moduuleissa. Kielten taulukkoesimerkissä toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten Lops 2019 -perusteiden hyvinvointi- sekä vuorovaikutusosaamisen kuvauksia on purettu A-oppimäärän moduuleihin. Taulukkomalli on tarkoitettu paikallisesti laadittavaksi ja täydennettäväksi esimerkiksi, eikä se ole normittava eikä tyhjentävä.
Matematiikka
Matematiikan tukimateriaaleissa annetaan esimerkkejä, miten laaja-alainen osaaminen voi toteutua matematiikan sisältöjen avulla.
Biologia ja maantieto ja laaja-alainen osaaminen
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet toteutuvat biologian ja maantieteen opetuksen yleisten tavoitteiden käsittelyn yhteydessä. Toisin sanoen laaja-alaisen osaamisen tavoitteita toteutetaan myös kaikissa biologian ja maantieteen moduuleissa. Lue lisää, miten laaja-alainen osaaminen toteutuu biologian ja maantieteen opinnoissa.
Fysiikka ja kemia ja laaja-alainen osaaminen
Fysiikan ja kemian tukimateriaaleihin on koottu ehdotuksia siitä, miten laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet voidaan ottaa huomioon oppiaineen eri moduuleissa. Lähtökohtana on käytetty Lukion opetussuunnitelman perusteita (2019), jossa määriteltyjen fysiikan ja kemian moduulien tavoitteiden pohjalta on poimittu joitakin laaja-alaisen osaamisen osa-alueita, jotka luontevasti liittyvät kyseisen moduulin sisältöihin.
Filosofia ja laaja-alainen osaaminen
Filosofian tukimateriaalissa annetaan esimerkkejä, miten eri laaja-alaisen osaamisen osa-alueet voivat painottua moduuleittain.
Psykologia
Psykologian tukimateriaalissa annetaan esimerkkejä, miten eri laaja-alaisen osaamisen osa-alueet voivat kytkeytyä moduulien sisältöihin ja tavoitteisiin.
Yhteiskuntaoppi
Yhteiskuntaopin tukimateriaali täsmentää muun muassa opetussuunnitelman perusteissa kuvattua laaja-alaista osaamista yhteiskuntaopin oppiaineessa. Tukimateriaalissa LOPS-tekstiä täydentävät huomiot on merkitty laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden mukaan.
Historia
Historian tukimateriaali täsmentää muun muassa opetussuunnitelman perusteissa kuvattua laaja-alaista osaamista historian oppiaineessa. Tukimateriaalissa LOPS-tekstiä täydentävät huomiot on merkitty laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden mukaan.
Uskonto
Jotta opettaja voi tehdä laaja-alaisesta osaamisesta näkyvää myös opiskelijoille, laaja-alaisen osaamisen ilmenemisen moduuleissa on hyvä olla hänelle selvä. Alla on tukimateriaaleja siitä, miten laaja-alainen osaaminen kytkeytyy uskonnon oppimäärien moduuleihin. Kaikkia laaja-alaisen osaamisen osa-alueita on avattu kunkin moduulin näkökulmasta.
Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedon tukimateriaalissa avataan moduuleittain, miten laaja-alainen osaaminen kytkeytyy opintoihin. Tukimateriaalissa annetaan esimerkkejä laaja-alaisen osaamisen osa-alueista, joita voi olla erityisen mielekästä upottaa osaksi kutakin moduulia.
Liikunta
Liikunnan tukimateriaalissa annetaan muun muassa konkreettisia esimerkkejä liikunnan yhteistyömahdollisuuksista ja kumppaneista laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden edistämisessä.
Musiikki
Taideaineiden yhteiset esimerkkitehtävät auttavat opettajaa konkretisoimaan laaja-alaisen osaamisen saavuttamista käytännössä. Lisäksi ne vahvistavat yhteistyömahdollisuuksia erityisesti musiikin ja kuvataiteen välillä. Esimerkkitehtävät pohjautuvat opetusneuvos Alma Muukka-Marjovuon Luovasti yhdessä -oppimateriaaliin, joka keskittyy musiikin moduuliin 4.
Kuvataide
Taideaineiden yhteiset esimerkkitehtävät auttavat opettajaa konkretisoimaan laaja-alaisen osaamisen saavuttamista käytännössä. Lisäksi ne vahvistavat yhteistyömahdollisuuksia erityisesti kuvataiteen ja musiikin välillä.
Terveystieto
Terveystiedon moduulien (TE1, TE2, TE3) tavoitteet ovat kytköksissä terveystiedon opetuksen yleisiin tavoitteisiin, jotka on integroitu laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin. Näin terveystiedon opetuksen yleiset ja moduulitavoitteet kiinnittyvät laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin monipuolisesti, mikä osaltaan auttaa opiskelijaa kehittymään hyväksi, tasapainoiseksi ja sivistyneeksi ihmiseksi. Alle linkitetty terveystiedon tukimateriaali pureutuu laaja-alaiseen osaamiseen erityisesti luvuissa Laaja-alainen osaaminenlukiossa, Pakolliset opinnot sekä Valtakunnalliset valinnaiset opinnot.