Lukiossa arvioidaan opiskelijan edistymistä opinnoissaan. Arvioinnin tarkoituksena on ensisijaisesti edistää lukiolaisen oppimista. Lähtökohta kaikkeen arviointiin on, että opiskelija ymmärtää
- mitä hänen on tarkoitus oppia
- miten ja millaisin kriteerein oppimista arvioidaan.
Arviointi kannustaa lukiolaista asettamaan omia tavoitteita ja valitsemaan työskentelytapoja, jotka parhaiten auttavat häntä saavuttamaan tavoitteensa.
Arviointi on lukiossa jatkuvaa, mikä tarkoittaa, että opettajat arvioivat ja antavat palautetta opiskelijalle kurssien aikana ja koko lukion ajan. Näin opiskelija saa ajantasaista tietoa opintojensa edistymisestä ja oppimistuloksista sekä opintojen aikana että valmistuttuaan. Arviointi antaa myös huoltajille ja mahdollisille tuleville työnantajille ja korkeakouluille tietoa opiskelijan oppimistuloksista ja oppimisesta.
Lukiossa arviointi tapahtuu opettajan ja opiskelijan välisenä palautekeskusteluna, opiskelijan itsearviointina, kurssilaisten vertaisarviointina sekä kurssin tai lukion lopullisena loppuarviointina. Loppuarviointi annetaan lukiossa joko arvosanana (välillä 4–10) tai suoritusmerkintänä (S = suoritettu, H = hyväksytty).
Opintojen etenemisen seuranta
Lukion opetushenkilökunta seuraa opiskelijan opintojen etenemistä. Etenemisen seuraamisen menettelyistä, kuten mahdollisista etenemisesteistä, lukiot päättävät opetussuunnitelmassaan. Opintojen etenemisen määrittelyllä ei voida kuitenkaan tiukentaa oppiaineen oppimäärän suoritusvaatimusta, joka on määritetty lukion opetussuunnitelman perusteissa.