Lukiossa arvioidaan opiskelijan edistymistä opinnoissaan. Arvioinnin tarkoituksena on
- ohjata ja tukea opiskelijan oppimista (formatiivinen arviointi)
- tehdä näkyväksi opiskelijan edistymistä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin (summatiivinen arviointi).
Lähtökohta kaikkeen arviointiin on, että opiskelija ymmärtää, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten oppimista arvioidaan. Arviointi kannustaa lukiolaista asettamaan omia tavoitteita ja valitsemaan työskentelytapoja, jotka parhaiten auttavat häntä saavuttamaan tavoitteensa. Opintojakson alussa opiskelijoille onkin tehtävä selväksi opintojakson tavoitteet ja arvioinnin periaatteet.
Opettajat arvioivat opiskelijoita ja antavat heille palautetta opintojaksojen aikana ja koko lukion ajan. Arviointi antaa myös huoltajille tietoa opiskelijan oppimisesta ja osaamisesta. Tietoa opiskelijan osaamisesta tarvitaan paitsi opiskelijan itsensä kehittämistä myös jatkokoulutusta ja työelämää varten.
Lukiossa käytettyjä arviointitapoja ovat esimerkiksi:
- opettajan arviointipalaute (kirjallisista ja suullisista kokeista ja muista näytöistä tai suorituksista)
- opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi
- (opintojakson tai koko lukion oppimäärän) loppuarviointi.
Loppuarviointi annetaan lukiossa joko numeroarvosanana (välillä 4–10) tai suoritusmerkintänä (S = suoritettu, H = hylätty).
Opintojen etenemisen seuranta
Lukion opetus- ja ohjaushenkilöstö seuraa opiskelijan opintojen etenemistä. Lukiot päättävät paikallisesti seuraamisen menettelyistä. Opintojen etenemisen määrittelyllä ei voida kuitenkaan tiukentaa oppiaineen oppimäärän suoritusvaatimusta, joka on määritetty lukion opetussuunnitelman perusteissa.