Webinaarissa avataan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kautta oppimisympäristön pedagogista merkitystä ja tavoitteita. Varhaiskasvatuksen fyysisten oppimisympäristöjen osalta tarkastellaan päiväkotirakennusten historiaa, tilasuunnittelua ja millaisia asioita on hyvä huomioida uusissa päiväkotirakennuksissa.
Oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa
Oppimisympäristöjä kehitetään siten, että varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa ja, että ne edistävät lasten terveen itsetunnon sekä sosiaalisten ja oppimisen taitojen kehittymistä.
Oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä, käytäntöjä, välineitä ja tarvikkeita, joiden avulla tuetaan lasten kehitystä, oppimista ja vuorovaikutusta. Myös luonto, pihat, leikkipuistot, kirjastot ja museot sekä muut rakennetut ympäristöt ovat varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristön käsite sisältää muun muassa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Oppimisympäristöjä rakennettaessa ja kehitettäessä tulee ottaa huomioon monia asioita kuten muun muassa ergonomia, ekologisuus, viihtyisyys ja esteettömyys, tilojen valaistus ja akustiikka, sisäilman laatu ja siisteys. Teknologia ja inklusiivisuus on osa monipuolista ja lasta osallistavaa oppimisympäristöä, joissa tulee voida toteuttaa monenlaista pedagogista toimintaa. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä toimitaan joustavasti erikokoisissa ryhmissä ja ne muuntuvat tarpeen mukaan. Digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä käytetään tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opetushallitus on jakanut valtionavustuksia varhaiskasvatuksen oppimisympäristön kehittämiseen vuodesta 2017 alkaen. Hakujen painopistealueet ovat vaihdelleet. Pääsääntöisesti tavoitteena on ollut edistää ja kehittää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintakulttuuria tukevia oppimisympäristöjä, joissa on otettu huomioon esimerkiksi lasten osallisuus ja sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä inklusiivisuus, hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa.
Tälle sivulle on koottu linkkejä, joissa voit käydä tutustumassa erilaisiin varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeisiin. Linkkejä lisätään myös jatkossa tälle sivulle.
Linkkejä päivitetty 14.2.2024
- Digiä, liikettä ja ilmiöitä
- Innovativ digilek
- Kalakamujen kiertävä saaaristokulttuurilabra Paraisilla
- Gäddan och gängets mobila skärgårdskulturlabb i Pargas
- Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä
- Teknologiaa ekosti
- VOPEKA-kysely
- Naantali_Digi osana DNA:ta 1-6 -vuotiaille lapsille
- Naantali_Uudet lukutaidot hanke esi- ja perusopetusikäisille lapsille
- Molla-hanke_Varhaiskasvatuksen verkkotaidot ja -menetelmät
- Hyvinvointia edistävät oppimisympäristöt NÄKYVÄKSI, 10 kunnan yhteinen hanke
- Kasvun kohtaamispaikka, Ulvilan varhaiskasvatuksen kehittämisen klinikka
- Liedon kunnan Varhaiset toimijat –hanke
- Tutkitaan ja tuetaan tunteita -hanke Riihimäellä innovatiivisiin oppimisympäris…
- Naantalin Digi osana DNA:ta 1-6 -vuotiaille lapsille
- Inom CreaKids undersöker, prövar och delar vi erfarenheter och idéer kring krea…
- Kaarinan perhepäivähoidon oppimisympäristöjen monipuolistaminen ja lasten luont
- Kreativ kretsloppsresa i ekologisk lärmiljö
- Liedon kunnan Varhaiset toimijat –hanke
- Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä
- Luova kiertokulkumatka ekologisessa oppimisympäristössä
- Multaa ja Mukuloita - luontomerkityksiä ja ilmiöoppimista kaupunkipuutarhassa
- Opitaan luonnossa, opitaan luonnosta
- Teknologiaa ekosti
- Opitaan luonnossa ja luonnosta
Kehittämishankkeiden yhteydessä on toteutettu seuraavia opinnäytetöitä:
- AIKUINEN LAPSEN TAHDON TULKKINA Alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Ammattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa
- Laaja-alaista oppimista leikkien -hanke – Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia
- Leikki astuu ulos laatikosta - Leikki- ja oppimisympäristön kehittäminen Sipoon varhaiskasvatuksessa
- Sosiaalinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa: Tutkimus lasten mielipiteistä ja kokemuksista
- Teknologiaa hyödyntävä aistihuone varhaiskasvatuksessa; Kasvattajien näkemyksiä aistihuoneen käytöstä
- Tieto- ja viestintätekniikan ja mobiililaiteosaamisen kartoittaminen Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa
- TUNNE- JA KAVERITAIDOT. Kiusaamisen ehkäisyn näkökulma
- Tunnesatu-projekti: Osana TULUS – Tunnetaitoja ja luonnontuoksuja -hanketta
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen edistäminen fyysisesti ja -vuorovaikutuksellisesti esteettömiksi
- Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö kasvattajien kokemana
- Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen - Toimintamallin luominen Yhdessä esteetön -hankkeessa
Valtionavustuksilla tuetaan kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeita, joilla pyritään pysyviin muutoksiin ja parannuksiin. Alla olevan linkin kautta voit seurata niin tulossa olevia kuin haettavia rahoitushakuja.
Kati Costiander, etunimi.sukunimi [at] oph.fi (etunimi[dot]sukunimi[at]oph[dot]fi) tai varhaiskasvatus (at) oph.fi