Webinaarissa avataan varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kautta oppimisympäristön pedagogista merkitystä ja tavoitteita. Varhaiskasvatuksen fyysisten oppimisympäristöjen osalta tarkastellaan päiväkotirakennusten historiaa, tilasuunnittelua ja millaisia asioita on hyvä huomioida uusissa päiväkotirakennuksissa.
Oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa

Linkkejä ja hanketietoja päivitetty 23.6.2025
Oppimisympäristöjä kehitetään siten, että varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa ja, että ne edistävät lasten terveen itsetunnon sekä sosiaalisten ja oppimisen taitojen kehittymistä.
Oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä, käytäntöjä, välineitä ja tarvikkeita, joiden avulla tuetaan lasten kehitystä, oppimista ja vuorovaikutusta. Myös luonto, pihat, leikkipuistot, kirjastot ja museot sekä muut rakennetut ympäristöt ovat varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Varhaiskasvatuksessa oppimisympäristön käsite sisältää muun muassa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Oppimisympäristöjä rakennettaessa ja kehitettäessä tulee ottaa huomioon monia asioita kuten muun muassa ergonomia, ekologisuus, viihtyisyys ja esteettömyys, tilojen valaistus ja akustiikka, sisäilman laatu ja siisteys. Teknologia ja inklusiivisuus on osa monipuolista ja lasta osallistavaa oppimisympäristöä, joissa tulee voida toteuttaa monenlaista pedagogista toimintaa. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä toimitaan joustavasti erikokoisissa ryhmissä ja ne muuntuvat tarpeen mukaan. Digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä käytetään tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opetushallitus on jakanut valtionavustuksia varhaiskasvatuksen oppimisympäristön kehittämiseen vuodesta 2017 alkaen. Hakujen painopistealueet ovat vaihdelleet. Pääsääntöisesti tavoitteena on ollut edistää ja kehittää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintakulttuuria tukevia oppimisympäristöjä, joissa on otettu huomioon esimerkiksi lasten osallisuus ja sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä inklusiivisuus, hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa.
Tälle sivulle on koottu linkkejä, joissa voit käydä tutustumassa erilaisiin varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeisiin. Linkkejä lisätään myös jatkossa tälle sivulle.
Linkkejä ja hanketietoja päivitetty 23.6.2025
Janakkalan, Hausjärven ja Lopen kunnat toteuttivat VakaJaDigi -hanketta yhdessä. AOE.fi-palvelusta löytyy hankkeen materiaalia runsaammin.
- Forssan kaupunki: Kaikille yhteinen digi!
- Hausjärven digitaalisen toiminnan opas varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
- Hämeenkyrön kunta: Digihyppy Chromebookeilla
- Janakkalan digitaalisen toiminnan opas varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
- Lopen digitaalisen toiminnan opas varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
- VakaJaDigi: Digipedagogiikan toimintavinkkejä, materiaalipankkeja ja internetsivustoja oppimisen alueisiin
- VakaJaDigi: Freeform sovelluksen kuvalliset käyttöohjeet ja pedagogisia toimintavinkkejä
- VakaJaDigi: Kuvallinen ohjeistus ohjelmoinnin harjoitteluun PowerPointin avulla
- VakaJaDigi: Ohjeistus, miten pienentää valokuvatiedoston kokoa
- Vaasan kaupunki: Digivuosikello, Digiårsklocka
- Vaasan kaupunki: Lapset arvioivat valokuvaamalla
- Vaasan kaupunki: Barn utvärderar genom fotografering
- Hämeenkyrön kunta: Digihyppy Chromebookeilla
- Innovativ digilek
- Gäddan och gängets mobila skärgårdskulturlabb i Pargas
- Kalakamujen kiertävä saaaristokulttuurilabra Paraisilla
- Kotkan kaupunki: Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä
- Lappeenrannan kaupunki: Digitaalisen ekosysteemi ja osaaminen -hanke
- Lappeenrannan kaupunki: Digivastaavan vuosisuunnitelma AOE.fi:ssä
- Naantalin kaupunki: Vakadigi-sivusto_Tunne- ja vuorovaikutus, Uudet lukutaidot
- Siuntion kunta: Varhaiskasvatuksen digiseikkailu_Digipassit suomeksi ja ruotsiksi AOE.fi:ssä
- Turun kaupunki: Digiä, liikettä ja ilmiöitä
- Vaasan kaupunki: Digital plan för Vasas småbarnspedagogik och förskoleundervisning
- Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digisuunnitelma
- VOPEKA-kysely
- Salon kaupunki: VaKaata digitystä - digitaalisen osaamisen oppimispolun toimintakortit ja ohjeet AOE.fi:ssä
- Orimattilan kaupunki: Innostus-hanke, perhepäivähoidon 5-vuotiaiden vertaisryhmätoiminnan toimintamalli
- Orimattilan kaupunki: Orimattilan vakadigi-sivusto AOE.fi-palvelussa
- Orimattilan kaupunki: Digipedagogiikka osana varhaiskasvatuksen arkea-luentomateriaali
- Orimattilan kaupunki: Sovellukset VASUN oppimisen alueittain
- Kaarinan kaupunki: Perhepäivähoidon luontohanke
- 10 kunnan yhteinen hanke: Hyvinvointia edistävät oppimisympäristöt NÄKYVÄKSI
- Kangasalan kaupunki: Paro-robottihylje, toimintaideoita tunne-, vuorovaikutus- ja leikkitaitoihin AOE.fi:ssä
- Kangasalan kaupunki: Tukimateriaalia henkilöstölle tunnetaitojen harjoitteluun AOE.fi:ssä
- Kuopion kaupunki: Vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen kehittäminen digiopetuksen avulla_Digitaitokalenteri
- Kuopion kaupunki: Vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen kehittäminen digiopetuksen avulla_Digitsekkaus-lista
- Liedon kunnan Varhaiset toimijat –hanke
- Naantalin kaupunki: Vakadigi-sivusto_Tunne- ja vuorovaikutustaidot
- Riihimäen kaupunki: Tutkitaan ja tuetaan tunteita -hanke
- Ulvilan kaupunki: Kasvun kohtaamispaikka, varhaiskasvatuksen kehittämisen klinikka
Seikkaillen Päijät-Hämeessä - Osallisuutta ja digitaitoja pelillisesti on seuraavien yhdeksän kunnan yhteishanke: Lahti, Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä.
- Imatran kaupunki: Digillä leikkien -sivusto
- Kangasalan kaupunki: Ilolla ja osallisuudella kohti tulevaa
- Liedon kunta: Varhaiset toimijat –hanke
- Orimattilan kaupunki: INNOSTUS- hanke perhepäivähoidossa
- Päijäthämäläiset lapset oppimisympäristöjä innovoimassa_MUN PÄIVÄKOTI
- Raision kaupunki: Digitaaliset oppimisympäristöt yhteisöllisyyden ja yhdenvertaisuuden mahdollistajana
- Vaasan kaupunki: Monilukutaito digimaailmassa – Multiliteracitet i digivärlden (suomenkieliset sivut)
- Vaasan kaupunki: Monilukutaito digimaailmassa – Multiliteracitet i digivärlden (ruotsinkieliset sivut)
- Yhdeksän kunnan yhteishanke: Seikkaillen Päijät-Hämeessä - Osallisuutta ja digitaitoja pelillisesti
- Ylöjärven kaupunki: Digioppimisen iloja-hanke (linkki vie Tampereen seutukuntien kanssa kehitetylle sivustolle)
- Imatran kaupunki: Digillä leikkien -sivusto
- Innovativ digilek
- Liedon kunta: Varhaiset toimijat –hanke
- Kotkan kaupunki: Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä
- Lockande lärmiljö - projekt som uppmuntar till lek och utforskande på daghem
- Sipoon susi liikkuu ja leikkii-hanke osana Koko kunta leikkii -hanketta
- Turun kaupunki: Digiä, liikettä ja ilmiöitä
- Hämeenlinnan kaupunki: Opitaan luonnossa, opitaan luonnosta
- Inom CreaKids undersöker, prövar och delar vi erfarenheter och idéer kring krea…
- Kaarinan kaupunki: Perhepäivähoidon luontohanke
- Kreativ kretsloppsresa i ekologisk lärmiljö
- Kotkan kaupunki: Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä
- Liedon kunta: Varhaiset toimijat –hanke
- Paraisten kaupunki: Luova kiertokulkumatka ekologisessa oppimisympäristössä
- Sateenkaarikoto: Multaa ja Mukuloita - luontomerkityksiä ja ilmiöoppimista kaupunkipuutarhassa
- Kalakamujen kiertävä saaaristokulttuurilabra Paraisilla
- Gäddan och gängets mobila skärgårdskulturlabb i Pargas
- Raision kaupunki: Materiaalia digitaaliseen osaamiseen, medialukutaitoon ja ohjelmointiosaamiseen AOE.fi:ssä
- Ulvilan kaupunki: Kasvun kohtaamispaikka, varhaiskasvatuksen kehittämisen klinikka
- Vaasan kaupunki: Monilukutaito digimaailmassa, E- ja äänikirjat osana oppimiskokonaisuuksia
- Vaasan kaupunki: Multiliteracitet i digivärlden, Användning av e-böcker och ljudböcker i lärandehelheter
Kehittämishankkeiden yhteydessä on toteutettu seuraavia opinnäytetöitä:
- AIKUINEN LAPSEN TAHDON TULKKINA Alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Ammattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa
- Laaja-alaista oppimista leikkien -hanke – Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia
- Leikki astuu ulos laatikosta - Leikki- ja oppimisympäristön kehittäminen Sipoon varhaiskasvatuksessa
- Sosiaalinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa: Tutkimus lasten mielipiteistä ja kokemuksista
- Teknologiaa hyödyntävä aistihuone varhaiskasvatuksessa; Kasvattajien näkemyksiä aistihuoneen käytöstä
- Tieto- ja viestintätekniikan ja mobiililaiteosaamisen kartoittaminen Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa
- TUNNE- JA KAVERITAIDOT. Kiusaamisen ehkäisyn näkökulma
- Tunnesatu-projekti: Osana TULUS – Tunnetaitoja ja luonnontuoksuja -hanketta
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen edistäminen fyysisesti ja -vuorovaikutuksellisesti esteettömiksi
- Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö kasvattajien kokemana
- Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen - Toimintamallin luominen Yhdessä esteetön -hankkeessa
- Useampi valtionavustusta saanut kunta tekee tutkimus-yhteistyötä INNOKAS-verkoston kanssa
Valtionavustuksilla tuetaan kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeita, joilla pyritään pysyviin muutoksiin ja parannuksiin. Alla olevan linkin kautta voit seurata niin tulossa olevia kuin haettavia rahoitushakuja.
Kati Costiander, etunimi.sukunimi [at] oph.fi (etunimi[dot]sukunimi[at]oph[dot]fi) tai varhaiskasvatus (at) oph.fi