Ensisijainen tapa osoittaa osaaminen on näyttö. Näytöt suunnitellaan yksilöllisesti tutkinnon osittain ja niiden suunnittelusta vastaa koulutuksen järjestäjä. Suunnittelu tehdään yhdessä opiskelijan ja näyttöpaikan kanssa. Näytössä opiskelija tekee käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa työpaikalla.
Työpaikan tulee mahdollistaa tutkinnon osassa määrätyn osaamisen osoittaminen. Perustellusta syystä näyttö voidaan järjestää myös muualla. Perustellut syyt voivat liittyä esimerkiksi potilas- ja liikenneturvallisuuden vaarantumiseen tai erityistilanteisiin, joissa osaamisen osoittaminen normaaleissa työtehtävissä ei ole mahdollista.
Näytön lisäksi osaamista voidaan osoittaa muillakin tavoilla:
- Perustutkinnossa yhteisten tutkinnon osien edellyttämää osaamista voidaan tarvittaessa osoittaa myös muilla tavoin kuin näytöillä.
- Valmentavan koulutuksen osien osaaminen osoitetaan muulla tavoin kuin näytössä.
Näytössä osoitettua osaamista voidaan täydentää yksilöllisesti muilla tavoin. Täydentäminen voi olla tarpeen esimerkiksi tilanteissa, joissa näyttöympäristö ei mahdollista aivan kaikkea tutkinnon perusteissa edellytettyä ammattitaidon tai osaamisen arviointia. Tutkinnon osan edellyttämää osaamisen osoittamista voidaan täydentää muilla tavoin, jos se on tutkinnon perusteissa mahdollistettu.
Milloin osaamista osoitetaan?
Opiskelijalla on oikeus saada kirjallista tai suullista palautetta osaamisensa kehittymisestä koulutuksen aikana. Palautteen antajina voivat olla esimerkiksi opetuksesta vastaavat opettajat, muut opiskelijan opetukseen, ohjaukseen ja tukeen osallistuvat sekä työpaikkaohjaajat. Kun opiskelija on saavuttanut perusteissa edellytetyn osaamisen, osaamisen osoittaminen ja arviointi järjestetään mahdollisimman pian.