Taiteenalojen laajan oppimäärän arviointi perustuu opintokokonaisuuksien tavoitteisiin, joita on kuvattu oppilaitoksen opetussuunnitelmassa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2017 luovuttiin numeroarvioinnista laajassa oppimäärässä. Sen sijaan oppilas saa todistukseen sanallisen arvioinnin oppimäärän suorittamisesta.
Laajan oppimäärän arvioinnin lähtökohtana ovat oppilaan syventävät opinnot. Arviointi kertoo, miten oppilas on saavuttanut näiden opintojen tavoitteet. Laajassa oppimäärässä toteutettava lopputyö on osa syventävien opintojen arviointia. Syventävien opintojen aikana oppilaan on mahdollista osoittaa osaamistaan monipuolisesti.
Päättötodistuksessa on sanallinen arvio oppilaan suorittamasta laajasta oppimäärästä. Sanallinen arvio kuvaa oppilaan edistymistä ja hänen saavuttamaansa osaamista. Arviossa painottuu oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuudet.
Laajan oppimäärän arviointi täsmentyy taiteenalakohtaisesti. Taiteenalakohtainen arviointi on määritelty opetussuunnitelman perusteissa, ja Opetushallituksen taiteenalakohtaisilla sivuilla on myös selvennetty arviointia. Pääset tutustumaan tarkemmin taiteenalojen arviointiin alla olevien linkkien kautta.