Pedagogisten indikaattorien tausta, prosessi ja osallistujat
Taiteen perusopetuksen laatutyötä on tehty opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteistyönä. Taiteen perusopetuksen viitearkkitehtuurityö käynnisti laajemman taiteen perusopetuksen kehittämisen prosessin, jossa syntyneitä tuloksia ovat jo valmistuneet taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet ja niistä johdetut strategiset indikaattorit, jotka on määritelty opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteistyössä. Käsillä oleva Neliapila-opas sisältää taiteen perusopetuksen laatutekijät sekä pedagogiset indikaattorit. Strategiset ja pedagogiset indikaattorit ovat yhteydessä toisiinsa ja tukevat samoja päämääriä.
Taiteen perusopetuksen pedagogisten indikaattorien kehittämisestä on vastannut Opetushallitus. Neliapila-opas toteuttaa hallituskaudella 2019–2023 päätettyjä taiteen perusopetuksen kehittämistoimenpiteitä. Neliapilan kehittäminen perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen tulossopimukseen 2020–2023, jonka mukaan Opetushallitus kehittää yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa taiteen perusopetusta koskevia indikaattoreita. Myös taiteen perusopetuksen toimijat ovat esittäneet toiveita paikallisen laatutyön tukimateriaalin tuottamiseksi.
Taiteen perusopetuksen laatutyö on osa koko taiteen perusopetuksen toimialan kehittämistä. Sillä vahvistetaan kansallisesti taiteen perusopetuksen tietopohjaa koulutusmuodon laadun kehittämisen tueksi kansallisella, koulutuksen järjestäjän ja oppilaitoksen tasolla.
Opetushallituksen johtamassa pedagogisessa laatutyössä kehitetty Neliapila on valmisteltu Lukiokoulutus, vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus -yksikössä, joka kuuluu Opetushallituksen Kasvatus, koulutus ja osaaminen -päätoimintoon. Opetushallituksessa työtä on johtanut yksikön päällikkö, opetusneuvos Petri Lehikoinen. Työhön ovat osallistuneet seuraavat taiteen perusopetuksen asiantuntijat: opetusneuvos Alma Muukka-Marjovuo (työn koordinointi), undervisningsråd Pamela Granskog, opetusneuvos Minna Harmanen, opetusneuvos Mikko Hartikainen, opetusneuvos Tiia Hintsa ja opetusneuvos Matti Pietilä. Työhön ovat osallistuneet Opetushallituksesta myös erityisasiantuntija Tiia Luoma, erityisasiantuntija Jaakko Jekunen ja projektityöntekijä Linda Kanninen. Verkkoalustan, tekstinhuollon ja kuvituksen kysymyksissä on auttanut Opetushallituksen projektityöntekijä Anjuli Korhonen. Työtä on konsultoinut arviointineuvos Janniina Vlasov Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta.
Pedagogisen laatutyön valmistelussa on kuultu myös kaikkia yhdeksää taiteenalaa edustaneita toimijoita sekä Suomen Kuntaliiton, Kansalaisopistojen liiton, Taiteen perusopetusliiton, Taitoliiton ja Taideyliopiston edustajaa. Asiantuntijaryhmän jäsenet olivat Sannasirkku Autio, Niina Hummelin, Minna Hyytiäinen, Antti Hämäläinen, Marja-Leena Juntunen, Taina Kopra, Katja Köngäs, Monica Martens-Seppelin, Jaana Nuottanen, Roi Ruuskanen, Viivi Seirala sekä Tiina Åhlgren.
Kiitokset kaikille asiantuntemuksen jakamisesta!