Äidinkieli ja kirjallisuus perusopetuksessa
Ajankohtaista
Monilukutaitoa kielitietoisesti eri oppiaineissa – tietoa ja työtapoja
Monilukutaidon ja kielitietoisen opetuksen tueksi on laadittu runsas materiaali, jossa annetaan konkreettisia esimerkkejä kielitietoisen opetuksen toteuttamiseksi eri oppiaineissa. Sivuston alussa on video, jossa materiaalin pääosin laatinut Ilona Kuukka käy läpi keskeisiä kielitietoisen opetuksen piirteitä ja antaa esimerkkejä työskentelystä.
Linkki aineistoon (OPH:n sivuille): https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/monilukutaitoa-kielitietoisesti-eri-oppiaineissa-tietoa-ja-tyotapoja
LUKILOKI - Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen
LUKILOKI-sivuston materiaalit tukevat luku- ja kirjoitustaidon opettamista monin tavoin. Ne tukevat opetushenkilöstön osaamista eri kasvatus-ja koulutusasteilla ja eri oppiaineissa. Sivustolla perehdytään monilukutaidon ohjaamiseen sekä oppijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen.
Linkki aineistoon (OPH:n sivulle): https://www.oph.fi/fi/lukiloki-oivalluksia-luku-ja-kirjoitustaitojen-opettamiseen-ja-tukemiseen
ROADMAP – askeleet kielitietoisen koulun kehittämiseen
ROADMAP-itsearviointi tukee koulujen kielitietoisen toimintakulttuurin ja oppilaiden kielellisten taitojen kehittämistä. Sen avulla koulu voi arvioida toimintaansa ja kehittää koko kouluyhteisöä osallistavaa kielikasvatusta. Itsearviointityökalun lisäksi verkkosivustolle on koottu lupaavia käytäntöjä ja esimerkkejä oppilaiden kielellisten taitojen ja kriittisen ajattelun kehittämisen tueksi.
Linkki aineistoon (EML:n sivuille): https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2016-2019/roadmapforschools/FI/tabid/5467/language/en-GB/Default.aspx
Äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineena
Oppiaineessa on 12 eri oppimäärää: suomen kieli ja kirjallisuus, ruotsin kieli ja kirjallisuus, saamen kieli ja kirjallisuus, romanikieli ja kirjallisuus, viittomakieli ja kirjallisuus, muu oppilaan äidinkieli, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus, suomi saamenkielisille, ruotsi saamenkielisille, suomi viittomakielisille ja ruotsi viittomakielisille.
Yhteystiedot
Oppiaineeseen tai johonkin oppimäärään liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteella perusopetus(at)oph.fi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
Opetuksen ja oppimisen tueksi

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi
Sivulle on kerätty äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opettamisen tueksi erilaisia materiaaleja, verkkosivuja ja verkostoja. Tutustu sivun esittelemiin oppaisiin, kilpailuihin, tapahtumiin ja muuhun tukeen.

Monilukutaitoa kielitietoisesti eri oppiaineissa – tietoa ja työtapoja
www.oph.fiMonilukutaidon ja kielitietoisen opetuksen tueksi laaditussa materiaalissa annetaan konkreettisia esimerkkejä kielitietoisen opetuksen toteuttamiseksi. Sivuston alussa olevassa videossa käydään läpi keskeisiä kielitietoisen opetuksen piirteitä ja annetaan esimerkkejä työskentelystä.

Suomen kielen ja kirjallisuuden käsitteitä
Suomen kielen ja kirjallisuuden opetus tukee oppilaiden monilukutaidon, kielitietoisuuden ja kielellisen identiteetin rakentumista. Sivulla avataan oppimäärän keskeisiä käsitteitä vuosiluokittain.

Lukutaidon oppimisesta ja opettamisesta
Hyvän lukutaidon saavuttaminen edellyttää lukemiseen sitoutumista, lukemisaktiivisuutta ja lukemisen harrastamista myös koulun ulkopuolella.

Kielitiedon opettamisesta
Kielitiedon opiskelun tärkeimpänä tavoitteena on oppilaiden kielitietoisuuden herääminen ja kielen käyttötaitojen kehittyminen.

Kirjaimet, numerot ja muut merkit
Suositus mallikirjamiksi on saatavilla suomalais-ruotsalaisten kirjainten lisäksi myös pohjoissaamen, inarinsaamen, koltansaamen ja romanikielen kirjaimista.

Tekstilaji opetuksessa
Tekstilaji voi olla esimerkiksi asiointia kaupassa, uutisten tuottamista ja seuraamista, jalkapallojoukkueen fanittamista, kaunokirjallisen teoksen arviointia tai runojen eläytyvää tai analyyttista lukemista.

Monikielisyydestä ja koulukielen tukemisesta
Kielitietoisessa opetuksessa monikielisyys nähdään voimavarana. Oppilaiden opetuskielen eli tiedonalojen kielen taidon kehitystä on tuettava kaikissa oppiaineissa.

Kirjallisuuden opettamisesta
Perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen tehtävä kaikilla luokka-asteilla on herättää oppilaiden kiinnostus kirjallisuutta kohtaan ja luoda pohja elinikäiselle lukuharrastukselle.

Sanataide ja kirjallisuus
Sanataide on taidemuoto, jossa lapsen ja nuoren kielitajua vahvistetaan luovien työskentelymenetelmien avulla ja jonka taustalla on useiden tieteen- ja taiteenalojen menetelmiä.

Draaman opettamisesta
Draaman opiskelu on vuorovaikutteista, toiminnallista ja kokemuksellista. Siinä keskitytään yhdessä toimimiseen käyttäen teatterin keinoja.

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetus etänä
Etäopetus onnistuu äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksssa, kun opetus suunnitellaan hyvin ja verkko-opetukseessa kiinnitetään erityistä huomiota vuorovaikutuksen ylläpitoon, palautteen antamiseen ja monipuolisiin tehtäviin.
Äidinkielen ja kirjallisuuden arviointi perusopetuksessa

6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi aidinkieli ja kirjallisuus
6. luokan kriteerit ovat kuvauksia arvosanoihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavasta osaamisen tasosta. Opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin kriteerit ovat opetuksen järjestäjää sitovia normeja, jotka siirretään perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Tälle sivulle on koottu tukimateriaalia äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen ja arvioinnin toteuttamisen tueksi.

Äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin kriteerit
Päättöarvioinnin kriteerit ovat kuvauksia arvosanoihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavasta osaamisen tasosta. Opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin kriteerit ovat opetuksen järjestäjää sitovia normeja, jotka siirretään perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan.

Äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin tukimateriaali
Tälle sivulle on koottu tukimateriaalia äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen ja arvioinnin toteuttamisen tueksi.
Oppimäärien materiaaleja ja UKK-kysymyksiä oppiaineesta
Teema-aineistoja oppitunnille
Sammon salat
www03.edu.fiSammon salat on pelillinen oppimateriaali Kalevalan ja kansanperinteen maailmasta. Varsinainen peli on ladattavissa Applen ja Googlen sovelluskaupoista maksutta.
Mikael Agricola
Sivulle on koottu aineistoa, joka käsittelee Mikael Agricolan elämää ja saavutuksia. Aineisto sopii monialaiseen opiskeluun. Oppilaat voivat käyttää materiaalia apunaan laatiessaan esimerkiksi eri oppiaineisiin projektitöitä.
Agricolan matkassa
Agricolan matkassa -aineisto soveltuu hyvin perusopetuksen ylemmille vuosiluokille ja siihen sisältyy myös mielenkiintoisia tehtäviä. Lähde siis tutustumaan Mikael Agricolaan! Voit pohtia matkan edetessä, keitä nykypäivän henkilöitä hän olisi saattanut muistuttaa.
7 VELJESTÄ - Tutustu 150-vuotiaaseen teokseen!
7veljesta.finlit.fiSuomalaisen Kirjallisuuden Seuran tuottamalta 7 VELJESTÄ -sivustolta voi lukea Aleksis Kiven romaanin Seitsemän veljestä sanaselityksen varustettuna sekä tutustua monipuoliseen materiaaliin, jonka avulla teosta voi lähestyä.
Seitsemän veljestä
www.seitsemanveljesta.netOpetushallituksen tuella tuotetulla Seitsemän veljestä -sivustolla voi tutustua Aleksis Kiven klassikkoteokseen ja teoksen kontekstiin.
Ruotsalaisuuden päivä 6.11.
Ruotsalaisuuden päivää vietetään marraskuun kuudentena. Teemasivulle on koottu tietoa ruotsalaisuuden päivästä ja materiaalia tukemaan päivän käsittelyä opetuksessa.
Saamelaistietoa opetukseen
www.oktavuohta.comSaamelaistietoa opetukseen -sivulle on kerätty materiaalia opetuksessa hyödynnettäväksi.
Romanikulttuurin oppitunnit
Kolmen 45 minuutin oppitunnin laajuinen digitaalinen oppimateriaali soveltuu hyödynnettäväksi peruskoulun 9. luokalla ja lukiossa useissa oppiaineissa, kuten historiassa, yhteiskuntaopissa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa.
Monikielisyys näkyväksi - kielitietoutta kaikille
www.oph.fiMateriaalien avulla voi tehdä moninaisuutta näkyväksi ja kehittää kielitietoisuutta opetuksessa. Materiaalin avulla voi rakentaa monen päivän kokonaisuuksia, oppitunteja tai lyhyitä opetustuokiota.
Kuuntelen - siis luen
uudetlukutaidot.fiMateriaali avaa äänikirjojen käytön mahdollisuuksia opetuksessa. Siinä esitellään monikielisten kuvitettujen äänikirjojen käyttöä erityisesti neljäsluokkalaisten opettajille, mutta materiaalia voi soveltaa eri luokilla.
Toiminnallisia harjoituksia äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille
www.liikkuvakoulu.fiLiikkuva koulu -ohjelmassa koottujen tehtävien avulla äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen saadaan lisättyä toiminnallisuutta.